Samen actie voeren helpt! Zayaz gaat woningen in de Kruiskamp aanpakken

6 november 2018

Samen actie voeren helpt! Zayaz gaat woningen in de Kruiskamp aanpakken

Foto: Richard van Dok / SP

14 september hebben bewoners en de SP bij Zayaz een zwartboek aangeboden, omdat hun huizen in slechte staat zijn. Maar liefst 107 huurders hadden aangegeven last te hebben van schimmel. Door het zwartboek is Zayaz ook zelf een onderzoek gestart, met maar liefst 158 reacties. Ook hier is Zayaz van geschrokken, ze beloven een aanpak!

Mooi nieuws natuurlijk, maar zijn nu de vervolgstappen?

Een aantal woningen (omgeving Generaal Rosslaan) zal gerenoveerd gaan worden, hier zullen in 2019 meer concrete plannen voor worden gemaakt, in overleg met huurders. In andere woningen zal de schimmel worden aangepakt, zonder dat daar renovatie voor nodig is. Zayaz gaat ook met externe, onafhankelijke experts onderzoeken hoe ze de klachten het best kunnen oplossen.

Bewoonster lid van het actiecomité Marianne: ‘Ik ben blij dat onze acties zin lijken te hebben. ‘Lijken’, vult Riek (medelid comité) aan, ‘want eerst zien dan geloven.’

Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP in Bossche gemeenteraad: ‘We zien maar weer eens dat, wanneer bewoners zelf in actie komen en zich er in vastbijten, zelf verbetering voor elkaar kunnen boksen. Het is natuurlijk jammer dat hier een zwartboek voor nodig is en daar bovenop nog een nominatie voor de schimmelschandpaal. We zijn blij dat bewoners volhouden om gezonde huizen af te dwingen.’

Khadija, bewoonster, die ook met Zayaz in gesprek is namens het actiecomité is ook blij: ‘Bewoners zijn heel blij dat er schot in de zaak lijkt te komen. We zijn er nog lang niet, daarom is het ook zaak dat we vinger aan de pols houden. We blijven bereid in actie te komen voor gezonde huizen.’

De strijd is nog niet gestreden, al lijkt Zayaz de ernst van de zaak nu echt in te zien. Van Boven: ‘Het is toch schandalig dat huurders ziek worden van hun huis? Deze bewoners hebben recht op een veilig en gezond huis. Sterker nog… de corporatie heeft de plicht dat veilige en gezonde huis te bieden.’

Zayaz heeft zelf een uitgebreid artikel op hun website staan inzake de schimmelproblemen in de Kruiskamp.

Ook in de pers doet Zayaz verschillende uitspraken dat ze de problemen echt gaan aanpakken en beter naar hun huurders luisteren.

De Bossche SP wil een breder onderzoek naar de schimmelproblematiek in de gemeente, daarom zou iedere corporatie al hun huurders moeten vragen of ook zij schimmelklachten hebben in hun huis.

Heeft u ook schimmelklachten en doet uw verhuurder er niks aan? Laat het via ons Schimmelmeldpunt weten.

Zie ook de volgende mediaberichten:

BD: excuses van Zayaz en aanpak volgt

DTV Den Bosch: Onafhankelijk expert onderzoekt schimmelwoningen Kruiskamp

DTV Den Bosch: Zayaz wil leren van deze situatie