Bewoners Kruiskamp roepen Zayaz op tot actie en bieden Zwartboek aan

14 september 2018

Bewoners Kruiskamp roepen Zayaz op tot actie en bieden Zwartboek aan

Foto: Richard van Dok / SP

Vrijdag 14 september hebben bewoners van de Vliegeniersbuurt en Verzetsheldenbuurt in de Kruiskamp bij woningbouwcorporatie Zayaz een zwartboek aangeboden. Bewoners huren hun huis bij de corporatie, maar de staat van de huizen vinden veel mensen slecht.

Foto: Richard van Dok / SP

Een aantal bewoners uit genoemde buurten, leden van Kruiskamp Ons Buurtje en een aantal SP leden hebben een enquête gehouden. Maar liefst 107 mensen hebben aangegeven dat ze last van schimmel in hun huizen hebben. Meer dan 50 hebben hierdoor gezondheidsklachten en 30 personen moeten hierdoor medicijnen gebruiken.

Kimberly, buurtbewoonster zegt waarom deze enquête nodig was: ‘Zayaz pakt de problemen niet serieus aan. Uit de enquête komt naar voren dat maar liefst 95 mensen hun beklag hebben gedaan en bij maar 13 personen is het ook aangepakt.’

Ook kreeg de corporatie een kweekset van oesterzwammen aangeboden. ‘Jullie moeten de paddenstoelen maar kweken in je eigen kantoor in plaats bij de huurders thuis,’ was de boodschap van Jesse.

Khadija, de buurtbewoonster die het zwartboek overhandigde gaf nog maar eens aan hoe Zayaz met huurders omgaat: ‘Huurders die serieuze klachten hebben worden afgepoeierd, soms zelfs brutaal te woord gestaan. Dit terwijl mensen ziek worden van hun huis!’

Foto: Richard van Dok / SP
Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP in Den Bosch was er ook bij: ‘Deze mensen betalen hun huur, maar hebben verder niets te zeggen. De corporatie komt niet verder dan allerlei adviezen te geven over ventilatie. Het wordt tijd dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Deze mensen willen wonen in een gezond huis, dat lijkt mij niet meer dan normaal!’

De corporatie reageerde geschrokken van de aantallen in het zwartboek, Sarie Sleenhof van Zayaz: ‘We herkennen ons niet in de aantallen uit het zwartboek. We hebben al onze systemen gecheckt maar komen niet in de buurt van de 95, we schrikken hier van.’

Van Boven gaf het advies om alle huurders in de Vliegeniersbuurt en Verzetsheldenbuurt een brief te sturen om ze te laten weten dat Zayaz het aan gaat pakken. ‘Hopelijk gaat dit advies niet het ene oor en in het andere oor uit, maar het oor in – inkt op papier – en de brief er uit,’ aldus Van Boven.

De bewoners geven Zayaz de mogelijkheid het aan te pakken, maar ze blijven vinger aan de pols houden. ‘We gaan door, tot we gezonde huizen hebben, daar hebben we gewoon recht op!’ besluit Kimberly.

Lees hier het zwartboek

Links naar artikelen in de pers:

DTV

Brabants Dagblad