SP pleit voor grootschalig onderzoek naar schimmelhuizen

31 oktober 2018

SP pleit voor grootschalig onderzoek naar schimmelhuizen

Foto: Richard van Dok / SP

SP pleit voor grootschalig onderzoek naar schimmelhuizen, wethouder Geers ziet schimmelwoningen slechts als een betiteling van de SP.

Tijdens de commissievergadering Omgeving van 30 oktober heeft de SP gepleit voor een grootschalig onderzoek naar schimmelhuizen in de gemeente. Uit onderzoek van bewoners met de SP in de Kruiskamp (Verzetsheldenbuurt en Vliegeniersbuurt) blijkt dat een derde van de huizen er last van heeft. Veel mensen hebben er zelfs een slechtere gezondheid door.

Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP vertelt: ‘Bewoners en de SP hebben op 14 september bij woningbouwcorporatie Zayaz een zwartboek aangeboden over de slechte staat van de huizen die Zayaz verhuurt. Bijna een derde gaf aan last te hebben van schimmel. Ruim 50 mensen worden letterlijk ziek van hun huis. In de dagen na het aanbieden van het zwartboek kregen we direct ook van andere huurders berichten dat ze met de zelfde problemen kampen. Ook huurders van andere corporaties.’

Een grootschalig onderzoek moet dit in kaart brengen. Van Boven legt uit hoe dit zou kunnen: ‘Zayaz heeft na het ontvangen van het zwartboek al hun huurders in de Vliegeniersbuurt en Verzetsheldenbuurt een brief gestuurd om te vragen welke klachten ze precies hebben. Dit zouden naast Zayaz alle andere corporaties moeten doen, naar al hun huurders. Zo krijgen we inzichtelijk hoe groot het schimmelprobleem in onze gemeente is. Dit voorstel zullen we dan ook 13 november tijdens de raadsvergadering doen,’ aldus Van Boven.

Wethouder Volkshuisvesting Geers (Rosmalens Belang) noemde ‘schimmelwoningen’ slechts een betiteling die de SP hier aan geeft.

Dit schoot Van Boven in het verkeerde keelgat: ‘Als de wethouder het slechts als een betiteling ziet dan heeft hij werkelijk geen idee hoe de staat van de huurhuizen is, de wethouder die over wonen gaat, notabene! We hopen dan ook dat de wethouder zijn verantwoordelijk neemt, pal voor de huurders gaat staan en bij corporaties er op aandringt dat ze proactief hun huurders moeten vragen of ook zij last hebben van schimmel.’

Wethouder Geers gaf nog wel aan dat het misschien niet zo’n goede woordkeuze was.

Foto: Richard van Dok / SP

"...niet zo'n goede woordkeus....?
Ongeïnteresseerde dommigheid,
dat is t!