Museum Citadelhof geopend

28 januari 2023

Museum Citadelhof geopend

Foto: SP Den Bosch

28 januari hebben bewoners aan het Citadelhofje en de SP Den Bosch Museum Citadelhof geopend, inclusief fototentoonstelling en eigen logo. Bewoners van de huurhuizen willen niet wijken voor de nieuwbouw van het Designmuseum (a €43,6 miljoen). De bewoners zijn in actie gekomen voor behoud van hun thuis, lees hier en hier. Vorige week woensdag is er een site gelanceerd om steun te verzamelen voor de bewoners. Er waren 150 mensen aanwezig tijdens de opening.

Foto: SP Den Bosch
Bram Roovers, fractievoorzitter van de Bossche SP opende de middag voor de 150 aanwezigen. Als eerste kwamen bewoners ‘tante’ Wil en Cor aan het woord. Tante Wil woont er al 50 jaar en vraagt zich af waarom ze dit toch moet gebeuren. ‘Ik woon hier met zoveel plezier, we leven samen met verschillende leeftijden en met een verschillende afkomst. We kijken naar elkaar om. Dit is toch een voorbeeld hoe het zo moeten?’ vraagt zij zich hardop af.

Cor woont al 25 jaar net buiten het hofje, op de hoek van de Citadellaan. ‘Ik kan me niet meer heugen hoeveel mensen hier wel niet even stoppen om en glimp op te vangen van onze huisjes. Iedereen kent ze wel en is er van gecharmeerd. Ze staan er al 100 jaar, bizar dat die moeten wijken voor een modern Design Museum. Daar krijg ik de tranen van in mijn ogen,’ aldus Cor.

Foto: SP Den Bosch
Ook historicus Frans van Gaal en SP Tweede kamerlid Sandra Beckerman waren aanwezig. Zij riepen de bewoners en de 150 aanwezigen op om te knokken voor behoud van dit unieke stukje Den Bosch. ‘Te vaak zie je dat sociale huurders moeten wijken voor prestige,’ aldus Beckerman. ‘Dat zie je helaas niet alleen hier, maar overal in het land. Sociale huurhuizen worden vaak slecht onderhouden om vervolgens tegen de vlakte te gaan. Onbestaanbaar!’

Raadslid voor de SP in de Bossche raad, Cecile Visscher, gaf aan dat dinsdag 31 januari een raadsvergadering is, waarover de nieuwbouw wordt besloten. Zij riep op om met zo veel als mogelijk mensen daar naar toe te komen om de coalitiepartijen (D66, VVD, CDA, GroenLinks, Rosmalens Belang en PvdA) te overtuigen dat dit plan niet doorgezet moet worden.

Na de sprekers was het de beurt aan bewoners ‘tante’ Wil en Cor om het logo te onthullen. Daarna was er de gelegenheid om foto’s van het hofje te bewonderen. Foto’s die terug gaan tot wel 1938 en jongere foto’s. Ook waren er krantenknipsels te zien waaruit blijkt dat he hofje al vaker met sloop is bedreigd. ‘We hebben sloop al een keer kunnen voorkomen, dat gaat ons nu weer lukken!’, aldus tante Wil.

De site sp.nl/redhetcitadelhofje heeft al meer dan 1500 steunbetuigingen binnen en kan nog steeds worden ingevuld!

Foto: SP Den Bosch
Zie ook de nieuwsberichten op Kliknieuws / Bossche Omroep, DTV Nieuws en Omroep Brabant .

Reacties

Behouden van de woningen. Wonen is noodzakelijk in deze tijd. Koesteren van de historie en het sociale systeem van mensen. Dit is niet makkelijk vervangbaar. Een museum kan in principe overal.

Behoudt het citadelhofje!!