SP wil onderste steen boven over werkomstandigheden bij Weener XL

29 september 2022

SP wil onderste steen boven over werkomstandigheden bij Weener XL

Foto: SP

De Bossche fractie van de SP heeft een debat aangevraagd over de werkomstandigheden bij Weener XL. Vorige week kwam er een memo naar buiten, opgesteld door Stichting Durfhuis, met ervaringen van medewerkers die ronduit schokkend zijn. De SP wil wethouder Van der Sloot (CDA) hierover aan de tand voelen. 6 jaar geleden had de SP al een zwartboek aangeboden aan toenmalig wethouder Van Olden (ook CDA) en die beloofde de klachten serieus te nemen…wat is daar echt mee gedaan?

Toestemming vragen om naar het toilet te mogen, een leidinggevende die medewerkers kleineert en een angstige werksfeer, zijn slechts een aantal voorbeelden uit het memo. Het memo dat overigens aan de gemeenteraad was gericht maar pas na ruim een week naar de fracties is doorgestuurd.

Cecile Visscher, raadslid voor de SP is er klaar mee: ‘Hoe kan het toch dat de werkomstandigheden bij Weener XL nog steeds bol lijken te staan van angst en kleineren? 6 jaar geleden is er beloofd de klachten uit ons zwartboek, een initiatief van voormalig SP raadslid Ans Lokhoff,  serieus te nemen. Niets blijkt daar van waar. Ik ben me rot geschrokken van het memo. Zo horen we niet met mensen om te gaan, zeker niet als je bedenkt dat het gaat om mensen die op een zogenaamde beschutte werkplek zitten.’

Het memo was gericht aan de raad, maar de fracties kregen het pas doorgestuurd toen de gemeente ook een reactie had voorbereid op het memo (overigens, een reactie geschreven door de gemeentesecretaris en niet door de verantwoordelijk wethouder). Een reactie die ook te denken geeft. De gemeente geeft aan dat juristen gesprekken hebben gevoerd met medewerkers van Weener XL en trekken de conclusie dat het ‘allemaal wel meevalt’.

‘Waarom houd je een dergelijk memo zo lang achter voor de gemeenteraad?’, vraagt Visscher zich af. ‘Hoe haal je het in je hoofd dat wanneer mensen eindelijk hun mond open durven te doen, daar juristen op af te sturen? Niet gek dat mensen dan niet meer durven te praten, dat kan nogal intimiderend zijn.’

Ook de verdere inhoud van de brief geeft Visscher te denken: ‘De afzender van het memo, de heer Koot van Stichting Durfhuis, wordt zowat zwartgemaakt door de gemeentesecretaris. Terwijl deze man alleen maar lef toont om de verhalen die hij hoort kenbaar te maken aan de gemeente. Deze man verdient juist een pluim, want je moet het maar durven tegen een machtige organisatie als de gemeente Den Bosch.’

Visscher vervolgt: ‘We hebben vaker klachten over de werkomstandigheden kenbaar gemaakt, maar die werden altijd afgedaan als individuele gevallen. Nu komt het als een boemerang terug door deze memo. De wethouder heeft heel wat uit te leggen!’

Foto: SP

lees ook het eerdere artikel:

Presentatie zwartboek participatiewet

Als u uw ervaringen wilt delen, neem dan contact op met ons: denbosch@sp.nl

Uw contact behandelen wij altijd vertrouwelijk

Reacties

Na 42 jaar werkzaam te zijn geweest in administratief ondersteunende functies kan ik alleen maar beamen wat er in het zwartboek staat geschreven.
Dit vindt niet alleen plaats bij Weener XL, maar geldt voor meerdere werkplaatsen in den lande. Directie en management die zich verrijken over de ruggen van de kwetsbare mensen die ook nog eens strak en onder de duim worden gehouden. En de politiek die stond erbij en keek ernaar en stak geen poot uit. Doodsbenauwd voor hun eigen hachje. Schandaal.