Gemeente Den Bosch weigert tentoonstelling toeslagenaffaire

6 juli 2022

Gemeente Den Bosch weigert tentoonstelling toeslagenaffaire

Foto: SP

De SP maakt een tour door het land met een foto expositie om de toeslagenaffaire slachtoffers een gezicht te geven. Echter de gemeente Den Bosch werkt hier niet aan mee. De SP gaat proberen deze foto's op een andere manier toch in onze gemeente ten toon te stellen.

Op het Kruisplein in Rotterdam en voor het ministerie van Financiën in Den Haag stond hij al: de foto expositie die de slachtoffers van de toeslagenaffaire een gezicht geeft. De SP maakt een tour door het land, om deze zwarte bladzijde van de handelswijze van de belastingdienst onder de aandacht te houden. 8 foto’s van 2 x 2 meter in de openbare ruimte, indrukwekkend. Niet alleen indrukwekkend vanwege het formaat, maar ook omdat het voorbijgangers raakt. De foto’s raken je en de verhalen zijn hartverscheurend.

Ook de gemeente Den Bosch is benaderd om deze foto’s tentoon te stellen, gewoon in de open lucht. Helaas, het college werkt niet hier niet aan mee. ‘Onbegrijpelijk!’, aldus bestuurslid van de plaatselijke SP afdeling, Nico Heijmans. ‘Ook in onze gemeente zijn er slachtoffers van dit schandaal, reden te meer om de tentoonstelling met open armen te ontvangen. Doe het als blijk van steun voor de Bossche slachtoffers,’ zegt Heijmans.

De gemeente ziet deze tentoonstelling als een politieke uiting, iets wat de SP bestrijdt. Heijmans: ‘Ja, de SP maakt deze tentoonstelling mogelijk, er staat een klein logo op. Het is echter een middel om de slachtoffers een hart onder de riem te steken. Nog steeds is het voor de slachtoffers niet opgelost. Ook krijgen wij signalen dat de hulp die onze gemeente biedt, niet altijd van harte gaat.’

Heijmans vervolgt: ‘Tot nu werkt iedere gemeente mee aan deze tentoonstelling, in Den Haag stond hij zelfs voor het ministerie van Financiën, de belastingdienst zelf dus!’

De SP gaat op zoek naar een andere manier om deze foto’s toch te kunnen tentoonstellen. ‘Deze affaire met vele slachtoffers, heeft een ongekende schade aangericht. Dat mogen we niet vergeten. Als gemeente Den Bosch voet bij stuk houdt, dan zegt het veel over de empathie van onze gemeente. Ik zou het erg teleurstellend vinden,’ zegt Heijmens. ‘Ik wist niet dat onze gemeente zo bekrompen kon zijn’!