#ZegeensA: Sloop het eigen risico

23 mei 2017

#ZegeensA: Sloop het eigen risico

Ook afdeling Den Bosch is gisterennacht en vandaag actief geweest met het plakken van de nieuwe Nationaal ZorgFonds posters “Sloop het #eigenrisico”. De komende weken zal er opnieuw onderhandeld worden voor een nieuwe regering met bijbehorende plannen. Nu is het moment om de partijen op te roepen de boete op ziek zijn van tafel te halen! #ZegeensA.

Voor de verkiezingen heeft de SP met het Nationaal ZorgFonds de discussie over het nut en de noodzaak van het eigen risico goed op de agenda van het debat weten te zetten. Vele partijen zoals het CDA, GL, PvdA en zelfs D66 hebben toen gezegd dat ze het eigen risico af willen schaffen of willen verlagen. De SP wil hen houden aan die belofte en roept hen opnieuw op het afschaffen van de boete op ziek zijn mee te nemen in de bespreking! #ZegeensA

Vannacht zijn Richard en Stefan van het SP bestuur de stad op gaan fleuren met de “Sloop het eigenrisico” poster. De komende dagen zullen jullie hem dus overal tegen gaan komen. Zoals bijvoorbeeld op het bushokje bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het NS station. Stefan ging daar flink aan de slag met bezem en plaksel.

Foto: Richard van Dok / SP

Maar de poster mag ook niet ontbreken in de binnenstad, waar Richard de Hinthamerstraat en de markt onder handen heeft genomen.

Foto: Richard van Dok / SP

Maar ook verschillende apotheken willen het eigen risico slopen.

Pas in de kleine uurtjes, toen zowel de posters als de koffiemelk nagenoeg waren opgebruikt, toog het plakteam huiswaarts. Om terug te kijken op een geslaagde avond en nacht met vrijwel alleen maar positieve reacties. Ja, die ene agent deed ook maar zijn werk……

Dat de Steun voor het afschaffen van het eigen risico nog steeds leeft, bleek vandaag wel weer. Terwijl we op kantoor bezig waren een andere actie voor te bereiden raakte we aan de praat met de eigenaar van de Ouderdomsshop, Pieter en enkele van zijn klanten.

Foto: Richard van Dok / SP

“Ik ben in de eerste 2 maanden van het jaar al mijn hele eigen risico kwijt, en ik heb maar een klein pensioentje naast mijn AOW. En dan heb ik het nog niet eens over de eigen bijdrage, het is belachelijk gewoon” Arnold was het roerend met ons eens, die boete op ziek zijn moet nu afgeschaft worden.

Pieter ziet de problemen dagelijks, veel van zijn klanten zijn oud of chronisch ziek. Ze komen bij hem voor een tweedehands rollator of scoot mobiel. Tijdens de praatjes die hij met hen maakt hoort hij hoe moeilijk de mensen het hebben, “Schandalig in zo’n rijk land, de stille armoede die ik tegen kom is groot.”

Foto: Richard van Dok / SP

”Goed dat de SP de druk nu weer op voert, laat ze zich maar eens aan hun belofte van voor de verkiezingen houden en boter bij de vis doen”