h

SP Den Bosch maakt statement tegen prestigeprojecten

5 juli 2025

SP Den Bosch maakt statement tegen prestigeprojecten

Foto: SP Den Bosch

Wie Den Bosch binnenrijdt bij de Diezebrug of vanaf de Vughterweg wordt verwelkomd met de boodschap ‘Waar prestige boven mensen staat’. Deze boodschap hangt onder het bord met de tekst ‘DEN BOSH’ (Diezebrug) en ’s Hertogenbosch (Vughterweg). Geld voor een inkomensgrens van 130% voor bijzondere bijstand, gratis grofvuil laten ophalen, meer steun voor mensen in armoede, schoolzwemmen herintroduceren, gratis OV, hondenbelasting afschaffen? Helaas, daar is nooit geld voor. Maar voor prestigeprojecten wordt er altijd geld gevonden.

De SP is klaar met de prestigeprojecten in de gemeente, met recent nog het nieuwe Theater aan de Parade, iets langer geleden de Paleisbrug over het spoor, nog wat langer geleden de Bartenbrug en in de nabije toekomst zien de socialisten hetzelfde gebeuren met de ontwikkeling van Sluis 0 en natuurlijk het nieuwe Design Museum, welke moet verrijzen in de Citadelpoort.

Fractievoorzitter van de Bossche SP, Bram Roovers, geeft aan waarom de SP er he-le-maal klaar mee is: ‘Keer op keer wordt er -met oogkleppen op lijk het wel- een kostenplaatje voorgeschoteld waar een merendeel van de gemeenteraad mee akkoord gaat, maar tijdens de realisatie blijkt dat veel te rooskleurig te zijn en moet er geld bij, vaak veel geld, of heul veul, om het maar eens op z’n Bosch’ te zeggen.’  Als eerste voorbeeld komt Roovers uiteraard met het nieuwe Theater aan de Parade: ‘De gemeenteraad ging akkoord (de SP overigens niet) met bijna 63 miljoen Euro voor dit project, uiteindelijk is het 83 miljoen geworden… dat is 20 miljoen meer, ongeveer een derde! En dan heb ik het nog niet eens over het extra geld dat naar de exploitatie moet om het TADP überhaupt te laten draaien.’

Uit een verder verleden stipt Roovers ook nog de bekende, of beruchte, Bartenbrug aan: ‘Een oversteek van A naar B, moest kunnen voor iets meer dan 1 miljoen Euro. Maar het moest zo nodig weer iets prestigieus worden, een ontwerpwedstrijd werd uitgeschreven, er zijn fouten gemaakt in de uitvoer en uiteindelijk heeft de brug ruim 10 miljoen Euro gekost.’

Ook de Paleisbrug is een voorbeeld, zij het wat minder extreem. Roovers reageert: ‘Een brug die niet echt noodzakelijk was, want een paar 100 meter verderop heb je gewoon de station passage. Daarbij hebben de liften ruim jaar niet gefunctioneerd, dus moeten er nieuwe komen; kosten 1,4 miljoen Euro.’

Foto: SP Den Bosch

‘En dit is nog maar wat er al geweest is’, aldus Roovers. ‘Er komen nog projecten aan waarbij wij ons afvragen of we die niet beter zouden stoppen… we houden ons hart vast met het nieuwe Design Museum en de ontwikkeling van Sluis 0. Het is zo zuur voor onze inwoners; altijd wordt er geld vrijgemaakt voor prestige, alsof de wethouders echt hun naam aan iets willen verbinden, maar op alle voorstellen die wij doen om onze inwoners te helpen, of voorstellen doen in het algemeen belang is het antwoord steevast: ‘dat is te duur, is geen geld voor, hoe gaat u dat betalen?. Daar zijn we klaar mee.’

‘Daarom deze stickers bij de entree van onze stad. Want Den Bosch is echt de stad van prestige, wat koste wat het kost gerealiseerd moet worden en dat moet wat ons betreft anders,' zo besluit Roovers.

Reactie toevoegen

U bent hier