Rapport rekenkamer: nieuwbouw Theater aan de Parade was gebaseerd op wensdenken

29 augustus 2024

Rapport rekenkamer: nieuwbouw Theater aan de Parade was gebaseerd op wensdenken

Foto: SP

De rekenkamer van ’s-Hertogenbosch heeft, mede op initiatief van de SP, een onderzoek gedaan naar de besluitvorming rondom het nieuwe Theater aan de Parade. De conclusies waren niet mals. De SP krijgt in veel zaken, na jarenlange discussie, gelijk. Helaas weer achteraf en met een dure rekening voor de Bossche inwoners.

De nieuwbouw van het Theater aan de Parade is een politieke soap die de gemeente al jarenlang bezighoudt. Na verschillende planwijzigingen en in totaal 19 miljoen euro budgetoverschrijding is het nieuwe pand in 2024 eindelijk opgeleverd. Vanaf het begin is de SP buitengewoon kritisch geweest op het plan. Dat het oude pand gebreken had, was duidelijk. Maar dat had met een verbouwing ook verholpen kunnen worden. Minder spectaculair misschien, maar ook stukken minder duur. Het mocht niet helpen. De dure (ver)nieuwbouw is een feit.

Mede op initiatief van de SP heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar de gang van zaken rondom het nieuwe theater. Op 26 augustus kwamen zijn met hun conclusies. Deze waren allesbehalve mals. Veel kritiek van de rekenkamer kwam ons als SP bekend voor. Zo beschreef de rekenkamer de tunnelvisie van het college en de coalitie op hun vernieuwbouw. Andere mogelijkheden, zoals renovatie, werden niet serieus overwogen in de voorstellen.

Een ander belangrijk kritiekpunt van de rekenkamer is dat het stadsbestuur te veel bezig waren met de toonaangevendheid van het theater zonder stil te staan bij de vraag waar de stad nu eigenlijk behoefte aan heeft. Ronkende begrippen als ‘cultuurstad van het Zuiden’ en ‘we moeten kathedralen bouwen’ domineerden het debat. Hierover schrijft de rekenkamer terecht: ‘De vraag “wat levert een nieuw theater voor de stad op en wat is het belang voor de stad?” kwam niet aan bod.’

Het is nu belangrijk dat college en raad stilstaan bij deze kritiek en zich afvragen hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Deze manier van werken heeft de stad veel geld gekost. Het is tegelijkertijd net zo belangrijk om te kijken hoe de gemeente hier van kan leren. Want de kritiekpunten die hierboven worden genoemd, zijn niet alleen van toepassing op het theater. Ook bij de plannen voor een nieuw Design Museum zijn alternatieven nooit besproken, hoewel de SP fractie daar wel meerdere keren om gevraagd heeft. Ook hier wordt niet vanuit de behoefte van de stad gedacht maar vanuit de toonaangevendheid, of prestige, van de nieuwe wijk in de Stadsdelta. Daar komt nog bij dat er hier ook nog de 15 sociale huurwoningen van het Citadelhofje moeten worden gesloopt.

Gedane zaken nemen geen keer, maar toekomstige zaken wel. Het is nu aan het stadsbestuur om de rekenkamer serieus te nemen en deze kritiek over te nemen. Het zou slim zijn om nu al de huidige nieuwe grote projecten als nieuwbouw Design Museum, Stadsdelta en het Innovatiekwartier tegen het licht te houden, met het rapport van de Rekenkamer in de hand.

Klik hier voor meer artikelen van SP Den Bosch over het Theater aan de Parade