19 januari 2023

Bewoners Citadellaan en SP openen site ‘Red het Citadelhofje’

De bewoners aan de Citadellaan en SP Den Bosch lanceren een website voor steunbetuigingen  om nieuwbouw van het Designmuseum op hun thuis tegen te houden. De bewoners aan de Citadellaan, beter bekend als Citadelhofje werden medio december geconfronteerd met het nieuws dat hun huurhuis moet wijken voor de nieuwbouw van het Designmuseum (kosten €43,6 miljoen). In de afgelopen dagen kregen de bewoners veel positieve reacties op de spandoeken die ze samen met de lokale SP -als protest- hebben opgehangen. Om iedereen de kans te geven om de bewoners in deze strijd te steunen is nu sp.nl/redhetcitadelhofje geopend!

De media schrijft er over, veel mensen vinden er wat van en online op sociale media wordt er ook over gesproken. De plannen voor een nieuw Designmuseum, waar de huurhuizen aan het Citadelhofje voor moeten verdwijnen. De bewoners van de huizen en de SP in Den Bosch zien dit plan niet zitten en zijn benieuwd wat de rest van de stad er van denkt.

Cecile Visscher, raadslid namens de SP: ‘Het is wéér een prestigieus project wat er even moet komen, waar ook nog eens sociale huurders de dupe van zijn. Dit kan wat ons betreft niet! De kosten zijn ook nog eens enorm, ruim €43 miljoen. Wij helpen de bewoners om hier te kunnen blijven wonen.’

De bewoners en de SP hopen zo veel mogelijk steunbetuigers aan zich te binden. ‘Hoe meer mensen ons steunen, hoe groter de kans om mijn thuis te behouden’, aldus bewoner Martijn. ‘Veel mensen die langskomen, stoppen even om een glimp op te vangen en begrijpen niet dat dit tegen de vlakte moet. Mijn huisje is al 100 jaar oud. Het is eigenlijk al een museum,’ zegt Martijn.

‘Daarom moeten zo veel mogelijk mensen hun gegevens achterlaten op sp.nl/redhetcitadelhofje , reageert Visscher. ‘Samen staan we sterk en moeten we duidelijk maken dat dit plan van tafel moet,’ zo besluit Visscher.

Doe mee, Red het Citadelhofje!

Reacties

Behoud dit karakteristieke stukje Den Bosch. Eenmaal gesloopt ben je het voor altijd kwijt. Koesteren...design museum zit daar goed...laat ze lekker zitten waar ze zitten.

He hofje moet blijven. Prioriteit bij wonen hier. Designmuseum naar andere plek en ook minder megalomaan.

Waarom juist daar een designmuseum wat zeg ik waarom überhaupt een museum.
Ik ben fel tegen. De huisjes die moeten wijken het is een herkenningspunt geworden voor alle Bosschenaren.
Met vriendelijke groet

WEG is WEG. Niks geleerd van de Binnendieze, ons station etc. ? Zint eer ge begint. Sunde als weer een stukje oud Den Bosch verloren gaat. Denk er niet 2 keer over na maar wel 100.

Zo'n mooi hofje van 100 jaar oud mag niet gesloopt worden voor een megalomaan project als het design museum. Gemeente besteedt het geld aan mensen, niet aan stenen

Wonen is een grondrecht, en wie gaat nu goede woningen slopen? Als cultuurwetenschapper vind ik musea heel belangrijk, en er kunnen nooit genoeg goed, leerzame en prikkelende musea zijn, maar dat mag nooit ten koste gaan van iemands recht op een dak boven zijn of haar hoofd. Kortom, dit plan kan niet doorgaan. De nieuwbouw moet maar ergens anders komen, of de bestaande bouw moet worden uitgebreid of aangepast.

grootheidswaanzin van de gemeente! stop hiermee

Er zijn genoeg alternatieve voor het stedelijk.
Dus behoudt dit unieke stukje Den Bosch.
Lex Bardie
coördinator kunstuitleen Den Bosch

Wat heeft Den Bosch toch met musea? Is er eigenlijk wel beleid?
‘Das Pulverhaus wird abgebaut’ was ooit een gevleugelde uitspraak van een toenmalig burgemeester, noch niet eens zo heel lang geleden, die samen met zijn wethouders ook het plan had opgevat om een museum te willen bouwen en dit ten koste te willen laten gaan van de woningen aan de Vliertstraat en de officiershuizen aan de Citadellaan en het kappen van 32 bomen.
De Raad van State was meedogenloos voor het College. En die uitspraak natuurlijk volledig ridicuul.
En nu lijkt het stadsbestuur wéér niets geleerd te hebben van fouten uit het verleden.
Ambities hebben mag. Maar wel de juiste ambities op het juiste moment. En draai die ambities van nu eens om. Besteedt 43 mio voor betaalbare woningbouw. De locatie aan de Dieze laat het aan de zijde van het werfpad toe om daar woningen te bouwen. En koester de huisjes aan het Citadelhofje. En dat designmuseum -het speeltje van Timo de Rijk en het College- kan best even wachten.
En die nieuwe verlaagde brug is ook een gedrocht. Moet al het verkeer gaan wachten als de bootjes op doortocht zijn ?

Paul Vos / Bosschenaar in hart en nieren

Wat heeft Den Bosch toch met musea? Is er eigenlijk wel beleid?

Paul Vos / Bosschenaar in hart en nieren

Er zal harder actie moeten worden gevoerd want de trein dendert door.
De Gemeente en Brabant Wonen hebben allang een deal en wat lees ik vanmorgen:

BrabantWonen staat ‘in principe positief’ tegenover plannen voor een nieuw Design Museum én 185 appartementen op het gebied van het Citadelhof, maar stelt wel als voorwaarde dat Den Bosch ‘zorgvuldig omgaat met de belangen van onze bewoners’.

Hoe zorgvuldig de Gemeente is hebben we allemaal kunnen lezen.
Dit wordt niks.

Natuurlijk staat BW positief tegenover de bouw van 185 appartementjes. Dat kan heel goed aan het Werfpad mét behoud van het Hofje.

En wonen heeft écht prioriteit boven een museumke.

Waanzinnig, megalomaan plan!
En dat in tijden van hoge (sociale) woningnood.

Wat heeft Den Bosch toch met musea? Is er eigenlijk wel beleid? Deel 2.

En kunnen ze wel begroten? NEE DUS!

Ik vrees nu al een financieel debacle bij de realisatie van een nieuw designmuseum wanneer je de berichten leest over de kostenoverschrijdingen van het theater aan de parade.
Bij de plannenmakerij voor dit project is er door weldenkende burgers hiervoor al gewaarschuwd. En dat gebeurt nu ook al bij de plannenmakerij voor dat designmuseum.
Toch moest met stoom en kokend water dat theater door de Bossche strotten worden geslagen.
En de burgers hebben het financieel moeilijk maar de gemeente gaat vrolijk door met de lastenverzwaring voor de burger. Omdat ze niet kunnen begroten.
Ik citeer:
Wethouder Mike van der Geld noemt het een flinke financiële tegenvaller. ,,Zeker in een tijd waarin veel mensen moeilijk rond kunnen komen, is dit wrang en hadden we liever anders bericht. Eerder reserveerden we in de begroting van 2023 al een bedrag om dit soort kostenstijgingen op te vangen. Daarnaast gaan dit soort bedragen niet ten koste van andere zaken.”
Einde citaat.
Heel vroom wat de wethouder stelt -met krokodillentranen dat veel mensen moeilijk rond kunnen komen- maar het raakt kant nog wal. Natuurlijk gaat het met dit soort bedragen wel ten koste van andere zaken.
Hoelang pikken de burgers dit nog?
Hoeveel incompetentie uit de coalitie moeten we nog slikken? En hoelang laten raadsleden zich een rad voor de ogen draaien om bedragen van € 62,7 mio voor de bühne te slikken terwijl allang bekend was dat het daarvoor niet kan en kon. Zelfs zónder deze crisis.
En hetzelfde gaat gebeuren met dat museumke.
En de Bosschenaar betaald de prijs voor eclatante onkunde bij de wethouder die vanuit politiek opportunisme praatjes verkoopt.

Paul Vos