Bewoners Citadellaan en SP Den Bosch openen Museum Citadelhof

24 januari 2023

Bewoners Citadellaan en SP Den Bosch openen Museum Citadelhof

Foto: SP Den Bosch

Zaterdag 28 januari wordt Museum Citadelhof geopend. De huizen aan de Citadellaan, in de volksmond het Citadelhofje genoemd, moeten worden gesloopt voor de nieuwbouw van het Design Museum (kosten €43,6 miljoen). Iedereen is welkom om aanwezig te zijn. Er is een aantal sprekers tijdens de opening: bewoners ‘tante’ Wil en Cor, Sandra Beckerman (tweede kamerlid namens de SP), historicus Frans van Gaal en lokaal SP raadslid Cecile Visscher. Na de sprekers wordt Museum Citadelhof geopend, inclusief de onthulling van het logo.

Dit unieke 100-jaar oude stukje Den Bosch moet behouden blijven. Dat vinden niet alleen de bewoners en de SP, maar dat vinden veel mensen. Al bijna 1000 mensen hebben hun steun uitgesproken via sp.nl/redhetcitadelhofje .

‘Een ongekend aantal’, aldus bewoner Cor. ‘We zijn heel blij dat er in korte tijd zoveel mensen achter ons staan. Dat sterkt ons om te knokken voor ons huis, voor ons thuis. De site blijft nog in de lucht, dus iedereen kan ons nog steeds steunen. Ook de spandoeken die we hebben opgehangen leveren positieve reacties op. Veel mensen begrijpen niet waarom deze huizen opgeofferd moeten worden.’

Ook Cecile Visscher is verrast: ‘Het is veel, dit hadden we niet verwacht! Zo zie je maar weer hoezeer dit leeft in onze gemeente. Het is voor veel mensen een herkenbaar stukje Den Bosch dat niet verloren mag gaan. Ook krijgen we veel reacties dat mensen het belachelijk vinden om €43,6 miljoen uit te geven aan de nieuwbouw van het Design Museum, terwijl het nog maar 10 jaar op de huidige plek staat’.

Museum Citadelhof biedt mensen in ieder geval op 28 januari een uniek kijkje op deze bijzondere Bossche plek. Het is ook echt een museum, een aantal huizen is van binnen te bewonderen. Ook zijn er foto’s opgehangen verspreid over het hofje om een goede indruk te krijgen van hoe het vroeger was.

‘Het is een bijzonder stukje Den Bosch, wat al veel meegemaakt heeft. Hier hoeft geen nieuw museum te komen. Eigenlijk is het al een museum!’, besluit Visscher.