SP Den Bosch steunt bezetters voor behoud JC De Poort

7 juli 2020

SP Den Bosch steunt bezetters voor behoud JC De Poort

Foto: SP Den Bosch

Leden van de SP fractie in Den Bosch hebben maandagavond 6 juli een bezoek gebracht aan het bezetters van JC De Poort in Maaspoort. Jongeren hebben het bezet om zo de politiek te dwingen De Poort voort te laten bestaan. Met de voorgestelde aanpassingen is de toekomst onzeker. Al meer dan 1000 personen hebben de petitie ondertekend. De SP Den Bosch steunt de bezetters en ging langs met een mand vol energie.

JC De Poort is een jongerencentrum voor jongeren uit de wijk Maaspoort, maar er komen ook veel jongeren vanuit andere delen van de gemeente. Het is de ontmoetingsplek voor en door jongeren; muziek maken, gewoon bijkletsen met vrienden en sporten zijn een aantal activiteiten die de jongeren bezig houden. Veel jongeren die er binnenwandelen blijven later actief als vrijwillig begeleider.

Foto: SP Den Bosch

‘Moeten er niet aan denken’, zegt fractievoorzitter van de Bossche SP, Cecile Visscher, op de vraag of JC De Poort haar deuren zal moeten sluiten.  ‘Het is een belangrijk jongerencentrum voor de gehele gemeente, het bestaat al sinds 1984. Die kun je niet, met verschuiven van Fte’s, de nek omdraaien. JC De Poort draagt bij aan een goede toekomst voor onze jeugd. Dat moet je koesteren.’

Wethouder Kâhya van GroenLinks, wil een aantal krachten wegplukken bij De Poort en op andere jongerenlocaties plaatsen.

Visscher: ‘Je zou van een GroenLinks wethouder toch echt verwachten het welzijn van de jeugd prioriteit te geven. Nee, wethouder Kâhya vindt aantallen op een balans belangrijker. Teleurstellend’

Foto: SP Den Bosch

De bezetters in De Poort geven aan de actie op te voeren om De Poort te behouden. ‘De SP Den Bosch steunt ze van harte en uit ervaring weten we dat je wint door actie te voeren. Daarom ook een mand met lekkers, want alleen met energie kun je een actie winnen!’, zo besluit Visscher.