Den Bosch steunt plan SP en wil af van de verhuurdersheffing

17 oktober 2019

Den Bosch steunt plan SP en wil af van de verhuurdersheffing

De gemeenteraad van Den Bosch heeft afgelopen woensdag 9 oktober haar steun uitgesproken voor de woningbouwcorporaties die de verhuurdersheffing van tafel willen. Naast steun voor de corporaties gaat de wethouder deze boodschap ook overbrengen bij het kabinet. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde het voorstel van de SP. 4 Partijen steunden de oproep niet: VVD, CDA, D66 en Rosmalens Belang.

De verhuurdersheffing bestaat sinds 2013. Verhuurders die meer dan 50 woningen verhuren, betalen een bijdrage aan de staatskas. Landelijk gaat het om zo’n 1,7 Miljard Euro. De SP is altijd tegen deze heffing geweest.

Fractievoorzitter van de SP in Den Bosch, Bram van Boven, vertelt: ‘Deze heffing is puur en alleen bedoeld om de staatskas te spekken. Dat vinden wij onbegrijpelijk. Elke Euro die betaald moet worden aan de verhuurdersheffing is een Euro minder voor nieuwbouw, onderhoud, of verduurzaming van de huurhuizen.’

180 woningbouwcorporaties hebben vorige week bij de belastingdienst bezwaar gemaakt tegen deze heffing. De corporaties die in Den Bosch huizen verhuren hebben dit ook gedaan. Zij betalen jaarlijks gezamenlijk 51 miljoen Euro. Daarom riep de Bossche SP op de corporaties te steunen. ‘Er is in onze gemeente een tekort aan betaalbare sociale huurhuizen, gezien de wachttijd van 7 jaar. Ook hebben we een forse opgave om de huizen te verduurzamen. Dan is het niet meer dan logisch dat we als gemeente de corporaties steunen in hun strijd om de verhuurdersheffing van tafel te krijgen,’ aldus van Boven.

De partijen die de oproep niet steunen, vinden dat de SP dit vooral landelijk moet aankaarten en dat de gemeente hier niet over gaat. ‘Onbegrijpelijk,’ zegt Van Boven, ’Als rijksbeleid slecht uitpakt voor onze inwoners, dan heb je als lokale volksvertegenwoordiger de plicht je hiertegen te verzetten.’

Van Boven heeft niet de illusie dat de verhuurdersheffing nu snel van tafel gaat. ‘Als zoveel mogelijk gemeentes de corporaties steunen en het kabinet oproepen de verhuurdersheffing van tafel te halen, dan vergroten we in ieder geval de druk.’

Reacties

Is altijd een belachelijke zaak geweest onderhoud en renovatie van de huidige huurwoningen is hard nodig.