SP doet niet mee aan achterkamertjespolitiek inzake Eurovisie Songfestival 2020

4 juli 2019

SP doet niet mee aan achterkamertjespolitiek inzake Eurovisie Songfestival 2020

Foto: Richard van Dok / SP

De 3 SP fractie leden zijn uit de raad weggelopen toen de besloten vergadering over de geheime stukken van het Eurovisie Songfestival zouden worden besproken. Het ging onder andere over het bidbook en de centen die de gemeente bereid is om voor de organisatie uit te trekken. De SP wil dit in de openbaarheid bespreken in plaats van in de achterkamertjes.

Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP legt uit waarom: ‘Hoe je het ook wendt of keert, de gemeente stelt geld beschikbaar om te concurreren met andere steden om het Eurovisie Songfestival te mogen organiseren. We vinden dat onze inwoners hier ook wat van mogen vinden en wel vooraf. Nu worden ze alleen geïnformeerd dat de gemeente bereid is om een serieuze gooi te doen naar de organisatie.’

Ook maakt Van Boven zich zorgen over de financiën: ‘We weten dat de komende tijd de begroting onder druk staat, en in het bijzonder het sociaal domein. Om dan nog eens een extra te investeren in het Eurovisie Songfestival, dat lijkt ons niet gepast.’

Van Boven wil niet zeggen hoe hoog het bedrag is dat beschikbaar wordt gesteld: 'ondanks dat wij vinden dat dit openbaar moet worden besproken, houd ik me wel aan de wet en noem ik dus geen bedrag'.