Bewoners Boschveld eisen herstel schade na renovatie

18 juni 2019

Bewoners Boschveld eisen herstel schade na renovatie

Foto: Richard van Dok / SP

Bewoners van de wijk Boschveld hebben zich dinsdagmiddag verzameld voor het hoofdkantoor van woningbouwcorporatie Zayaz. De bewoners kwamen daar verhaal halen omdat zij zeer ontevreden zijn over het verloop van een renovatie die vorig jaar heeft plaatsgevonden. De bewoners willen dat de schade die door de renovatie is geleden wordt vergoed. Daarom kwamen zij samen met de SP in actie.

Eén van de bewoners, Lara, vat de klachten samen: ‘De huizen liggen er nu slechter voor dan vóór de renovatie. Wat problemen aan de huizen, zoals tocht en asbest, zijn niet verholpen en met de renovatie zijn veel zaken beschadigd geraakt. Zo liggen de tegels in de badkamer scheef, zodat je je voeten openhaalt, en zijn er scheuren in muren gekomen. De lijst kan zo nog wel even doorgaan.’

De bewoners besloten in actie te komen en riepen de hulp in van de SP. Bram Roovers, voorzitter voor de SP in Den Bosch, zegt: ‘Een tijdje terug hebben de bewoners contact met ons gezocht. Wij hebben ervaring met het voeren van dit soort acties, zoals de actie tegen schimmelwoningen in de Kruiskamp van vorig jaar, en hebben de initiatiefnemers geholpen met het organiseren van de bewoners. Het is mooi om te zien dat bewoners bereid zijn voor hun recht op te komen.’

Bij hun bezoek aan Zayaz hebben de actievoerders een collage aangeboden met foto’s van de schade. Op de collage is zowel te zien hoe de huizen er nu bij liggen, als tijdens de renovatie. ‘Tijdens de werkzaamheden werd zo onzorgvuldig omgegaan met de huizen dat veel bewoners een tijdje niet in hun eigen huis hebben kunnen slapen. Mensen die niet het geluk hadden bij vrienden of familie terecht te kunnen, moesten de vervangende woningen met twee of drie andere gezinnen delen.’ Aldus Lara.

De bewoners willen dat Zayaz de schade door een onafhankelijke partij laat onderzoeken en deze volledig vergoed. Roovers: ‘De eisen van de bewoners zijn niet meer dan reëel. Je kunt niet de huizen in een slechtere staat achterlaten dan je ze hebt aangetroffen. Het is jammer dat we weer bij Zayaz op de stoep staan, maar ook nu worden de klachten van de bewoners niet serieus genomen.’

Foto: Richard van Dok / SP

In de pers: