Succes voor bewoners en de SP; Zayaz gaat huizen aanpakken

17 april 2019

Succes voor bewoners en de SP; Zayaz gaat huizen aanpakken

Foto: Richard van Dok / SP

Een jaar na de eerste meldingen over schimmel, vocht en tocht in huurhuizen in de Kruiskamp gloort er nu eindelijk hoop voor de bewoners. Zayaz was aanvankelijk geschrokken van het zwartboek dat ze in september 2018 door bewoners kregen aangeboden en beloofde beterschap om de problemen op te lossen. Nu, een half jaar later, na een uitgebreid onafhankelijk onderzoek, is eindelijk duidelijk wat de aanpak moet zijn. Bewoners hebben een brief ontvangen van Zayaz met meer informatie. De bewoners en de SP zijn blij dat er zicht is op gezonde huizen.

Uit het onafhankelijk onderzoek is gebleken wat de bewoners al wisten en ook massaal gemeld hebben, namelijk dat de gebreken niet mals zijn. Tochtproblemen bij de raamkozijnen, vloeren in woonkamers zijn niet voldoende luchtdicht en er is sprake van vochtige kruipruimtes. Dit leidt volgens het onderzoek naar vocht en tochtproblemen. Ook zijn de ventilatiemogelijkheden in de keukens en badkamers vaak onvoldoende.

Verder blijkt ook dat de spouwisolatie in de buitenmuren op veel plekken niet of onvoldoende aanwezig is. Daar bovenop komt dat de dakisolatie niet overal voldoet, wat leidt tot zogenaamde koudebruggen.

Khadija, lid van het actiecomité, is niet verrast over de uitkomsten: ‘Ik ben blij te zien dat we als bewoners gewoon al die tijd terecht geklaagd hebben. We klaagden over tocht en verbaasden ons over de vochtige kruipruimtes. Nooit was dit eerder serieus onderzocht. Gelukkig blijkt nu ook voor Zayaz dat we geen zeurders zijn, maar bezorgde huurders.’

In de brief staat ook vermeld dat Zayaz op advies van de onafhankelijk onderzoeker in gesprek gaat met een aannemer om de problemen aan te pakken. Dat zal dan met name moeten gaan over de ventilatie, luchtdichtheid van de vloer en de deur- en raamkozijnen. Verder zal er nog onderzoek gedaan worden naar de dak- en spouwisolatie.

Ook Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP is blij met de aanpak: ‘Het heeft heel wat tijd en moeite gekost, maar gelukkig hebben de bewoners volgehouden. Het actiecomité is met de bewoners en ons blijven aandringen op een serieuze aanpak. Het onderzoek kostte tijd, maar de uitkomsten spreken nu voor zich. We hopen dat de aannemer snel aan de slag gaat, zodat de huurders zich weer snel thuis voelen in een gezond en veilig huis.’

Ook heeft Van Boven nog een compliment voor Zayaz: ‘Het is goed dat ze niet alleen flink waren geschrokken van het zwartboek, maar het ook echt zullen aanpakken. En ze beloven beterschap bij meldingen van schimmel. Dit is allemaal te danken aan de bewoners die gezamenlijk in het geweer kwamen.’

‘Als je samen in actie komt, kun je winnen!’ zo besluit Van Boven.

In de pers:

Bekijk hier het nieuwsitem van DTV Den Bosch: