SP blijft thuis en zwaait gemeenteraad uit

4 april 2019

SP blijft thuis en zwaait gemeenteraad uit

Foto: Richard van Dok / SP

4 april zijn leden van de Bossche gemeenteraad, commissieleden en een afvaardiging van het college van burgemeester en wethouders vertrokken op reis naar Wales. Dit in het kader van de bevrijding door de Welshmen, 75 jaar geleden. Kosten? Ongeveer €40.000,- Wie betaalt dit? De belastingbetaler. De SP kiest er voor om niet mee te gaan.

Foto: Richard van Dok / SP

De Bossche SP zwaaide de delegatie uit, de deelnemers kregen een tasje met wat lekkers voor onderweg. En een puzzel, een woordzoeker, om de reistijd de doden. Fractievoorzitter, Bram van Boven, legt uit waarom de SP thuisblijft: ‘We vinden het te gek voor woorden dat de belastingbetaler op moet draaien voor dit teamuitje. De kosten zijn aanzienlijk, zo’n €40.000,-, dat komt neer op ongeveer €800,- tot €850,- per persoon. In onze gemeente leven nog steeds mensen in armoede, zij gaan er nooit eens tussenuit. Dan vinden wij het bijzonder zuur dat de raad zich dit privilege toekent. Daarom ook de zure matten in de tasjes.’

Foto: Richard van Dok / SP

De tasjes werden sportief in ontvangst genomen, alleen Wethouder Geers en een raadslid van het CDA weigerden het SP tasje.

De SP vindt dat er zeker stilgestaan moet worden bij de 75-jarige bevrijding van de gemeente Den Bosch. Van Boven: ‘In oktober wordt dit gevierd in de hele gemeente, waarin alle kernen worden betrokken. Waarom dan niet die €40.000,- besparen en dat bijdragen aan de viering in oktober?’

Foto: Richard van Dok / SP

Het geld kan wat de SP betreft ook aan andere zaken worden besteed, zoals een nieuwe auto voor de voedselbank als die aan vervanging toe is, opknappen van een buurthuis (bijvoorbeeld de Schans), of een eenmalige actie voor mensen die in armoede leven.

Foto: Richard van Dok / SP

De SP zou liever zien dat er een kleine afvaardiging op reis gaat met mensen die de bevrijding hebben meegemaakt, of andere direct betrokkenen bij de bevrijding. ‘Dat bespaart geld en het is duidelijk dat het om herdenken gaat i.p.v. een teamuitje met een serieus sausje,’ aldus Van Boven.

Er zijn deelnemers die een eigen bijdrage betalen, maar hoeveel dat er zijn en welk bedrag er uit ‘eigen’ zak wordt betaald is niet duidelijk. Van Boven begrijpt niet dat niet alles door de deelnemers wordt betaald: ‘De raadsvergoeding is €2000,- bruto per maand, daar kun je toch best €850,- van missen voor dit snoepreisje?’

Zelf puzzelen? Print de reiSPuzzel uit, los de puzzel op en stuur hem (voor 1 juni 2019) o.v.v. uw naam, adres, telefoonnummer en eventueel emailadres op naar:

SP Den Bosch
Graafseweg 275
5213 AK ’s-Hertogenbosch

Onder de juiste inzendingen wordt een SP goodie-bag verloot met o.a. het boek ‘GRIP’ van landelijk SP voorzitter Ron Meyer. Bij deelname wordt u op de hoogte gehouden van belangrijk (landelijk) SP nieuws.