Woningbouwcorporaties trekken zich niks aan van gemeenteraad!

15 maart 2019

Woningbouwcorporaties trekken zich niks aan van gemeenteraad!

Foto: Richard van Dok / SP

De woningbouwcorporaties die huizen verhuren in Den Bosch luisteren niet naar de wens van de Bossche gemeenteraad. Op initiatief van de SP kreeg de wethouder volkshuisvesting Geers de opdracht om er bij corporaties op aan te dringen dat ze iedere huurder per brief zouden vragen naar klachten van schimmel, vocht en of tocht. De corporaties vinden dat, net als het Stedelijk Huurders Platform, geen goed idee.
‘Ik ben boos’, reageert fractievoorzitter van de Bossche SP, Bram van Boven. ‘Onbegrijpelijk dat dit uitdrukkelijke verzoek van de gemeenteraad gewoon als ‘geen goed idee’ wordt bestempeld. Dit verzoek lag er niet zomaar. Een brief op de mat maakt het voor huurders direct duidelijk dat het iets serieus is. Nu gaan corporaties er aandacht aan schenken via hun bestaande communicatiewijzen’.

Aanleiding van het verzoek was de slechte staat van ruim 100 huizen op de Kruiskamp. Deze bewoners klagen over schimmel, vocht en tocht.  De SP wilde daarom dat alle corporaties hun huurders een brief zouden sturen of ook zij er last van hebben. ‘Dit doen we niet voor de lol, maar deze slechte staat van huizen is ook slecht voor de gezondheid van de huurders. Daar moet snel een einde aan komen’, aldus Van Boven.

Uit de reacties van bewoners op de Kruiskamp bleek ook dat zij wel klaagden, maar de corporatie (Zayaz in dit geval) stuurde de huurders met een kluitje in het riet.

‘Je ziet maar weer,’ vervolgt Van Boven, sinds dat corporaties commerciële partijen zijn geworden, ze doen en laten wat ze willen. Ze staan niet voor hun huurders en zelfs het verzoek van de gemeenteraad leggen ze naast zich neer. Onbegrijpelijk!’

De SP laat het er niet bij zitten en is aan het denken over vervolgstappen. ‘Hier mogen de corporaties niet mee wegkomen,’ zo  besluit Van Boven.

Bent u ook een huurder met klachten over uw corporatie?  Laat het de SP weten via denbosch@sp.nl

Reacties

Sinds renovatie in juli 2015 al klachten! Renovatie zou goed moeten zijn, maar deze was in strijd met mijn huurcontract!