Voorstel SP aangenomen: we moeten de huizenbeleggers stoppen

20 november 2018

Voorstel SP aangenomen: we moeten de huizenbeleggers stoppen

Foto: Richard van Dok / SP

Dinsdag 13 november heeft de SP Den Bosch een voorstel gedaan om te analyseren hoe actief huizenbeleggers zijn binnen de gemeente. Dit voorstel is unaniem aangenomen. Ook wordt er bekeken welke maatregelen we lokaal kunnen nemen om dit opkopen tegen te gaan. De SP kreeg signalen vanuit de makelaardij dat er veel huizen worden verkocht aan beleggers. Een succes dus, dat hier nu eindelijk aandacht voor is.

De SP had in november 2017 al vragen gesteld aan de wethouder, omdat de SP signalen kreeg over het opkopen van huizen door beleggers. Toen was het antwoord van de wethouder: ‘het is goed dat dure huizen worden gekocht en vervolgens bijvoorbeeld gesplitst worden verhuurd’ en ‘het probleem speelt vooral in Amsterdam’.

Bram van Boven kon dit niet geloven: ‘Wij krijgen deze signalen vanuit makelaars, die iedere dag aan het werk zijn in de woningmarkt. Ook zij maken zich zorgen. Toch frappant dat de wethouder dan wegkijkt?’

Van Boven noemt een voorbeeld: ‘Bij de oplevering van nieuwbouwwoningen in Boschveld bleken ook 2 huizen te zijn gekocht die vervolgens in de verhuur zijn gegaan. Dat mogen we niet accepteren.’

De beleggers lijken vooralsnog vooral particulieren te zijn die hun geld investeren in huizen, om ze vervolgens (vaak voor heel hoge huren) in de verhuur te zetten. Een gevolg hiervan is dat de beschikbaarheid en betaalbaarheid onder druk komen te staan. Van Boven legt uit: ‘Er wordt vaak met gemak de vraagprijs of zelfs meer betaald, ook huizen van rond de 3 ton en meer vallen ten prooi aan beleggers. Dit betekent dat woningzoekenden achter het net vissen en de huizen niet meer te betalen zijn.’

Bouwen, bouwen, bouwen wordt er vaak geroepen. Maar Van Boven vraagt zich hardop af: ‘Bouwen we voor beleggers of bouwen we voor woningzoekenden?’

Een oplossing kan een zelfbewoningplicht zijn. Dit betekent dat als je een huis koopt, je er ook zelf moet gaan wonen in plaats van het voor een veel te hoog bedrag te gaan verhuren.

Van Boven ziet het wel zitten: ‘Ja, dat lijkt me een goede stap. We mogen niet toestaan dat de woningnood een verdienmodel is!’

Zie ook het bericht op DTV Den Bosch

Antwoordbrief college: (PDF)