Eindelijk komt er duidelijkheid over de begroting en verdienmodel Weener XL

20 november 2018

Eindelijk komt er duidelijkheid over de begroting en verdienmodel Weener XL

Foto: Richard van Dok / SP

Dankzij een voorstel van de SP worden vragen over de begroting alsnog beantwoord. Ook komt er duidelijkheid over het verdienmodel van Weener XL. Het voorstel, mede ingediend door de PvdA en 50PLUS, riep hier toe op. Subsidies leken te zijn verdampt, maar waren nu onder inkooprelaties geschaard, maar hoe en wat… dat kon niet worden beantwoord.

De SP vindt het gek dat je beslist over een begroting van zo’n 750 miljoen Euro, zonder duidelijk te zien waar het geld aan wordt uitgegeven. Het viel Ans Lokhoff, raadslid voor de SP al direct op: ‘Sommige subsidies waren gehalveerd, of nog meer gekort… of zelfs tot 0 teruggebracht, en dat terwijl er eerst tonnen of zelfs miljoenen voor waren begroot. Bijvoorbeeld maatschappelijk werk, om zoveel mogelijk inwoners zelfstandig en zelfredzaam te laten zijn ging van ruim 4 miljoen naar bijna 6 ton. Toen we de vraag stelden hoe dit kan, werd ons verteld dat het nu onder inkoop wordt geschaard. Maar hoe we dat terug konden vinden, konden ze mij niet vertellen.’

Nu wordt er dus alsnog inzichtelijk gemaakt welke bedragen er vrij worden gemaakt met welk doel.

De SP wil al langer inzicht hebben in het verdienmodel van Weener XL, de gemeentelijk organisatie die er voor mensen is die een beroep moeten doen op de bijstand. Ook voeren zij de participatiewet uit. Lokhoff vertelt waarom ze zo graag het verdienmodel wil hebben: ‘Mensen met een uitkering worden verwezen naar werkervaringsplaats, om weer werkervaring op te doen. Die mensen krijgen daar geen loon voor, maar behouden hun uitkering. Bedrijven die een werkervaringsplaats aanbieden betalen Weener XL een bedrag om iemand met een uitkering geplaatst te krijgen, eigenlijk een gratis arbeidskracht dus. Dit betekent dus dat er geld wordt verdiend aan mensen die met behoud van uitkering actief zijn op een werkervaringsplaats.’

De SP is al jaren tegen het werken zonder loon. Wie werkt, heeft ook recht een eerlijk loon.

Nu de raad het voorstel van de SP heeft aangenomen, moet de wethouder over de brug komen.

‘Eindelijk’, verzucht Lokhoff. ‘Wij vragen er al jaren om, maar de wethouder wijst ons door naar de accountant. Onbegrijpelijk, want de wethouder is hier verantwoordelijk voor. De accountant zit toch niet in het college?’, vraagt Lokhoff zich af. ‘Maar nu moet wethouder Van Olden het verzoek van ons uitvoeren. Heel fijn! We mogen niet accepteren dat er geld wordt verdiend aan werkloosheid!’, besluit Lokhoff.