Dankzij SP wordt kabinet opgeroepen te stoppen met belastingverhoging voor woningcorporaties

10 juni 2018

Foto: Richard van Dok / SP

De SP heeft dinsdag 5 juni een voorstel gedaan om de wethouder Wonen bij het kabinet er op aan te laten dringen dat de voorgenomen belastingverhoging voor woningcorporaties van tafel moet.

Deze nieuwe belastingmaatregel is de ATAD, een wet die belastingontwijking tegen moet gaan. Heel goed dat belastingontwijking tegen wordt gegaan. Het kabinet wil deze wet zo strikt invoeren dat ook woningcorporaties hier aan moeten voldoen, maar corporaties zijn semioverheidsinstellingen die geen geld doorsluizen naar het buitenland, ze zijn alleen in Nederland actief.

Fractievoorzitter voor de SP in Bosch, Bram van Boven, legt uit wat dat lokaal betekent: ‘Voor de woningcorporaties in Den Bosch geldt dat ze per jaar zo’n 3 miljoen Euro meer aan belasting moeten betalen. Dat betekent bijna 200 minder nieuwe huizen, of ruim 800 minder te verduurzamen huizen. Of erger nog, dat de huur omhoog gaat.’

De totale opbrengst van ATAD moet zo’n 1,3 miljard Euro zijn. Hier zit dus het geld van de corporaties al bij in.

Van Boven reageert: ’Als je dan ziet dat cadeaus aan De Shells en Unilevers, in de vorm van afschaffen van dividendbelasting, 1,4 miljard Euro kost... dan kunnen we niet anders concluderen dan dat mensen in een sociaal huurhuis de rekening betalen voor de cadeaus aan multinationals, onbestaanbaar!’ haalt van Boven fel uit.

Er waren partijen zoals Rosmalens Belang en de VVD die het vooral een landelijk onderwerp vonden dat niet in de Bossche raad besproken hoefde te worden. Van Boven is verbaasd: Als je als volksvertegenwoordiger bent gekozen, moet je je altijd verzetten tegen plannen die slecht uitpakken voor onze inwoners, ook als de plannen uit Den Haag komen. Dat is wel het minste dat we kunnen doen, toch?’

De SP is blij dat de wethouder toezegde dit zeker onder de aandacht te brengen bij het kabinet, dat deze nieuwe regels niet voor woningcorporaties zouden moeten gelden. ‘Als meer gemeentes en corporaties de boodschap overbrengen, moet dat toch een duidelijk signaal zijn?’ aldus van Boven.

Het voorstel was mede ingediend door PvdA, GroenLinks, Bosch Belang en de Bossche Volkspartij.

De VVD, D’66 en Gewoon Gedreven stemden tegen het voorstel van de SP.