Ans Lokhoff: meer dan WMO, Jeugdzorg en Weener XL

5 maart 2018

Ans Lokhoff: meer dan WMO, Jeugdzorg en Weener XL

Foto: Richard van Dok / SP

Vier jaar zit ze nu in de gemeenteraad en Ans Lokhoff heeft zin in nog een periode. De nummer 3 van de lijst viel in de raad vooral op door haar grote gedrevenheid en vasthoudendheid. Dat kon niet iedereen altijd waarderen, maar daar zit ze niet mee: “Het gaat erom dat de mensen die last hebben van al die plannen en regels, geholpen worden”.

De afgelopen periode heeft Ans zich met ziel en zaligheid ingezet voor vooral de mensen in onze gemeente die tussen wal en schip dreigen te vallen. Zo kwam ze onder andere met een zwartboek over wat er gebeurt bij de Weener XL bij de uitvoering van de Participatiewet. “Ik ben actief in de FNV en daar zijn we, net als bij de SP, heel kritisch op wat er nu allemaal met mensen wordt gedaan. Een uitkering is geen loon. Als je werkt dan moet je gewoon geld verdienen. Er verdwijnen nu banen, maar het werk verdwijnt niet, dat wordt nu gedaan door mensen met behoud van uitkering. Dat zie je in de schoonmaak, groenvoorziening, catering en ga zo maar door. Ook moet heel veel werk opeens maar ‘vrijwillig’ gedaan worden met alle gevolgen van dien. En dan worden die mensen ook nog eens behandeld als vuil.”

Ans staat bij de gemeente bekend als iemand die altijd weet waar ze het over heeft. Haar kennis op het gebied van vooral zorg en sociale zaken wordt door vriend en vijand erkent. Ze is vaak fel in debat, maar altijd vanuit de wens om mensen te helpen.

Foto: Richard van Dok / SP

Bij de debatten waaraan ze deelnam voor de gemeenteraadsverkiezingen bleek maar weer eens dat Ans ook op andere onderwerpen heel goed weet wat er speelt. Of het nu gaat om ouderenhuisvesting bij het Ouderendebat in het Bestuurscentrum of over de stand van zaken in de buurt-en wijkcentra bij het debat in de Schans.

Naast actief bij de vakbond en raadslid voor de SP is Ans ook vrijwilliger bij o.a. het wijkloket. “Als ik ergens onrecht zie, dan wil ik daar gewoon wat aan doen. Daar wil ik me graag de volgende vier jaar ook weer voor inzetten, in de gemeenteraad en daarbuiten.”

Reacties

Alles wat hierboven vermeld staat is de waarheid. Ze weet waar ze het over heeft en werkt met hart en ziel voor gerechtigheid.