VOOR ELKAAR, VOOR DEN BOSCH

13 november 2017

VOOR ELKAAR, VOOR DEN BOSCH

Stipt om half 8 liepen de eerste leden de, voor deze gelegenheid voor de SP aangeklede, zaal van de Brede Bossche School de Hambaken, binnen. Na koffie en thee, en de vele begroetingen van bekenden en onbekenden, begon de vergadering. Alle leden werden van harte welkom geheten door onze fractievoorzitter Bram van Boven op deze Algemene Leden Vergadering (ALV) voor de verkiezingen van 21 maart 2018.

Voorstellen voor een sociaal Den Bosch

Er was veel te doen deze avond, onze Bram van Boven begon met het bespreken van het verkiezingsprogramma. Hij werd bijgestaan door Cecile Visscher die inviel voor de zieke voorzitster. Al snel kwam de discussie op gang over de verschillende hoofdstukken uit het conceptprogramma; zorg, armoede en schulden, wonen, milieu enz.

Veel aanvullende voorstellen van de leden werden door de zaal goed ontvangen. Zo komt men met “De Zeeuwse” methode voor de aanbesteding van de zorg zodat kleinere aanbieders ook kans maken. Een strenge aanpak voor huisjesmelkers die meermaals in de fout gaan en gratis OV voor ouderen. “De bussen die nu rond rijden in de stad zouden ook vaker kleinere kernen aan moeten doen en dat moet ook zonder vervuilende uitstoot” volgens een van de leden.

Ook de vele opmerkingen over de uitvoering van de participatiewet door de WeenerXL en de als maar toenemende armoede in onze gemeente. Bij veel van onze leden zit er een angst dat steeds meer mensen buiten spel komen te staan en hun hoofd niet meer boven water kunnen houden. Zeker nu we allemaal weten wat voor plannen Rutte3 nog voor ons in petto heeft.

Het is en blijft lastig om alles wat de SP wilt verwezenlijken in een lokaal programma te krijgen. Cecile Visscher, die druk aan het meeschrijven was zal alle voorstellen, samen met Bram van Boven, verwerken in het programma. Dit zal uiteindelijk resulteren in 10 speerpunten voor een sociaal Den Bosch.

10 kanjers voor een sociaal Den Bosch

Veel tijd voor een pauze was er niet, we zullen toch echt door moeten met twee andere belangrijke items van deze vergadering. De eerste 10 kandidaten, met vele (oude) bekenden en nieuwe gezichten, ze stellen zich allemaal even voor. De eerste nieuwe binnenkomer is Bram Roovers, 18 jaar en studeert wiskunde in Nijmegen. Heeft debatteren als hobby en kan enorm versteld staan van zijn leeftijdsgenoten die vooral met zichzelf bezig zijn. Joris Maas is al lang lid van de SP en werd actief na een toevallige ontmoeting op straat tijdens een van onze acties. Joris kan er niet tegen als mensen onrechtvaardig behandeld worden en bijt zich vast tot hij mensen kan helpen. Hij staat op plek 7 gevolgd door oud raadslid van de SP in Vught, Tessa Beckman. Deze voormalig onderwijzeres is nu werkzaam bij de IND en heeft jarenlang mantelzorg verleend aan haar moeder. Een bonk aan ervaring en kennis die ze mee neemt in al haar bezigheden voor de SP. Helemaal nieuw is de volgende binnenkomer, Merel Stoop niet. Nadat ze enkele jaren de lokale jongerengroep heeft geleid is ze landelijk voorzitter geworden van ROOD, jongeren in de SP. Na een korte periode eruit geweest te zijn, om zich te concentreren op haar baan bij Milieudefensie, wil ze zich nu weer lokaal in gaan zetten voor de SP.

Bram van Boven heeft het afgelopen jaren al het stokje, als fractievoorzitter, overgenomen van Cecile Visscher en wil graag de komende 4 jaar de kar trekken in de gemeenteraad. Samen met Cecile Visscher, Ans Lokhoff, Will Vugs, Patty Hamerslag, Nico Heijmans, en de eerdergenoemde kandidaten, vormen zij een mooie lijst. Een mix van kennis en ervaring, een frisse kijk en jong talent. “Een mooi en sterk team voor de komende 4 jaar” volgens een van de aanwezige SP-leden, “Ik heb er vertrouwen in dat ze in de raad het echte verhaal van alle inwoners van onze gemeente zullen laten horen”

Unaniem hebben deze 10 mensen op de lijst van alle leden een ‘go’ gekregen voor de komende verkiezingen. “Met het stevige verkiezingsprogramma en dit kundige team achter me, heb ik er veel zin in om het SP-geluid te laten horen. Ik ga ervoor knokken dat iedereen mee kan doen in onze gemeente, in het stadhuis maar vooral ook daarbuiten.”, aldus onze kersverse lijstrekker Bram van Boven.

De eerste10 leden zijn tijdens de ALV gekozen, echter willen we onze lijst met nog meer toppers aanvullen. Als jij onze lijst graag wilt ondersteunen dan kan je dit melden via denbosch@sp.nl

Versterking voor het bestuur:

Het afgelopen jaar hebben we van enkele actieve vrijwilligers afscheid moeten nemen. Stefan Schellen moet helaas een stapje terug doen wegens gezondheidsredenen, maar gelukkig kan hij wel zijn werk voor ons maandelijkse lokale krantje blijven doen. Webmaster Mervin Pinas is enkele maanden geleden verhuisd voor zijn werk. Gelukkig hebben we ook voor hem een topper gevonden, namelijk Richard van Dok. Hij heeft in zijn dagelijkse werk al heel veel te maken met ICT en websites. In combinatie met zijn inzet voor ons belteam is hij een welkome aanvulling op het bestuur. Verder zal Bram Roovers ons contactpersoon worden voor onze jongeren en de kerngroep. De laatste nieuwe aanwinst is een ervaren SP’er, namelijk Tessa Beckman. In de afdeling Vught heeft ze zowat alle functies binnen een afdeling al eens gehad, waarvan vele functies tegelijkertijd. Wij waren dan ook heel blij toen we hoorden dat deze alleskunner verhuisde naar Den Bosch. Tessa gaat de komende jaren de afdeling organisatorisch ondersteunen.

Samen met deze nieuwe bestuursleden zullen Johan Hamers, Qu de Veer, Sander van Hasselt en voorzitster Patty Hamerslag, de komende verkiezingen vol vertrouwen tegemoet gaan.

Afsluiting ALV

Merel Stoop stuit de avond af door wat te vertellen over de kerngroep. Een kerngroep is een groep SP-leden die het bestuur en de fractie bij hun werk gaan ondersteunen. Samen met het bestuur zullen ze plannen maken voor het aankaarten van misstanden. Ze zullen samen met de raadsleden de buurt in gaan om met behulp van de bewoners actie te voeren. Ook zullen ze de komende verkiezingscampagne ondersteunen. Haar oproep aan de leden om zich hierbij aan te sluiten is niet aan dovemans oren gericht. Tevreden met zoveel namen op de intekenlijst is het nu dan toch echt tijd voor de nazit met een borrel en een goed gesprek.

Ben jij na het lezen van dit stuk geïnspireerd om je voor de SP actief te gaan inzetten? Meld je dan aan voor de kerngroep via denbosch@sp.nl

Eerste 10 kandidaten SP Den Bosch gemeenteraadsverkiezingen 2018

1. Bram van Boven