Comité 55+ is Goud Waard verzoekt Zayaz het 55+ label weer in te voeren

28 september 2017

Comité 55+ is Goud Waard verzoekt Zayaz het 55+ label weer in te voeren

Foto: Richard van Dok / SP

Donderdag 28 september heeft het Comité 55+ is Goud Waard er bij woningcorporatie Zayaz  op aangedrongen de beslissing om het 55+ label bij 600 woningen te verwijderen terug te draaien.

Ongeveer 20 bewoners stonden bij Zayaz op de stoep met 307 ondertekende brieven

Foto: Richard van Dok / SP
van meer dan de helft van het aantal woningen waar het om gaat. Bram van Boven, fractievoorzitter voor de SP in de Bossche gemeenteraad is erg blij met dit aantal: ‘Na de bijeenkomst van 8 juli waren er direct mensen die graag iets wilden doen. We hebben toen het Comité 55+ is Goud Waard opgericht, een brief opgesteld en deze deur-aan-deur aangeboden bij de bewoners. Het is fantastisch dat de bewoners zelf dit initiatief hebben genomen in hun eigen complex!’

De brief is een samenvatting van de uitkomst van de enquête die de SP in Den Bosch de afgelopen maanden huis-aan-huis heeft afgenomen bij de bewoners van de woningen waar het label ondertussen al verwijderd is.

De bewoners zijn vooral boos omdat zonder overleg het label verwijderd zou worden. Zij vrezen dat

Foto: Richard van Dok / SP
de nu aanwezige rust en saamhorigheid zal verdwijnen, terwijl ze  vanwege die rust juist zijn verhuisd. Zayaz lijkt zelfs de verwijdering te hebben verzwegen zo blijkt uit het verhaal van Rita van der Horst, die aan de Klokkenlaan woont: ‘Ik ben bewust naar deze woning verhuisd vanwege het label waardoor het rustiger is. Op het moment dat ik het huurcontract tekende wist Zayaz al dat ze het label zouden verwijderen, maar hebben mij niks gezegd. Het had me een hoop verhuiskosten kunnen besparen, schandalig vind ik het!’ Ook op het argument dat er een overschot is van deze woningen heeft Rita geen goed woord over: ‘Ik stond 15 jaar ingeschreven en was nummer 2 voor deze woning… hoezo er zijn te veel woningen met een 55+ label?’

Op de vraag of de SP dan niets wil doen aan de wachtlijsten voor een sociale huurwoning, reageert Van Boven fel: ‘Er zijn jarenlang sociale huurwoningen gesloopt en verkocht, zonder dat er genoeg is bijgebouwd. Wij als SP vinden het niet rechtvaardig om het ontstane tekort in de schoenen van de huidige bewoners te schuiven! Het merendeel van de bewoners heeft bewust voor een woning met een 55+ label gekozen’

De heer Mark Hut, directeur financiën en bedrijfsvoering bij Zayaz nam de brieven met goudkleurige ballonnen en ingelijste poster foto’s in ontvangst. Hij was verrast door de opkomst en de brieven: ’307 ondertekende brieven, die dienen we serieus te nemen. Het beleid is om de schaarste die er is te verdelen.’ Uiteindelijk zijn er een aantal bewoners het gesprek aangegaan met Dhr. Hut, de andere bewoners kregen netjes een kop koffie aangeboden.

Foto: Richard van Dok / SP
Er werden geen toezeggingen gedaan dat het label zou terugkomen, maar de 307 brieven worden meegenomen in de evaluatie waar de bewoners voor zullen worden uitgenodigd.

De bewoners en de SP zijn blij met deze toezegging, maar zoals Van Boven zegt: ‘De strijd gaat door, Dhr. Hut daagde ons uit om de bewoners te organiseren. Daar zijn we al mee bezig en gaan we zeker mee door, wij geven niet op!’

Lees ook het bericht van het Brabants Dagblad.