Van de voorzitster: Het is kinderlijk simpel (mei 2017)

5 mei 2017

Van de voorzitster: Het is kinderlijk simpel (mei 2017)

‘Het is kinderlijk simpel. Geef een groep mensen het gevoel dat er iets van ze afgenomen wordt en je hebt een gezamenlijke vijand.’ Deze zin bleef afgelopen maand veelvuldig door mijn hoofd spoken. Het zinnetje werd uitgesproken bij een uitzending van Pauw waar een presentator van BNN aan het woord was over het experimentele programma “Dat wordt oorlog”. Door mensen te verdelen in twee groepen en ze via mollen, listen en manipulatie te voeden met onbegrip en weerzin tegen elkaar. Het experiment is dusdanig uit de hand gelopen dat er ingegrepen moest worden, ze zijn gestopt. Een aanrader voor iedereen om eens te kijken wat daar gebeurt. Zo moeilijk is het niet en dat je het op een gegeven moment niet meer in de hand hebt blijkt ook maar weer eens. BNN heeft al eerder een heel interessant experiment uitgevoerd, ‘Het grote racisme experiment’. Juist wanneer je nu denkt “Patty, dat ben ik niet en zal ik nooit worden”. Juist dan is het goed om hier eens naar te kijken.

In de maand april waarbij we in Nederland opnieuw wakker zijn geschud nadat er in Eindhoven en Arnhem homo’s in elkaar zijn geslagen. Juist in de maand dat Wilders een tv spotje uitzend waarbij hij praat over invasie, verbannen en kolonisatie. De maand dat Sylvana Simons haar bedreigers voor de rechter treft. Dat er doden vallen door een gifgasaanval in Syrië en de vergeldingsbombardementen van Trump. De maand dat er opnieuw vele vluchtelingen verdrinken. We herdenken de slachtoffers die gevallen zijn in de eerste en tweede wereld oorlog en alle oorlogen daarna. Maar deze maand is ook de dag dat ik de verjaardag vier van mijn vriendin. 4 Mei, ze herdenkt haar gestorven Joodse familie, viert dat ze jarig mag zijn en dat ze ziels gelukkig is met haar Islamitische vriend. Hoe mooi is dat!
Juist hierom moeten we blijven herdenken en moeten we laten zien dat tolerantie begint bij ons. Dagen als afgelopen 18 maart waar duizenden mensen demonstreerden in Amsterdam tegen racisme en haat. Of “Roze zaterdag’, de dag dat we samen staan voor de vrijheid om te houden van wie je houd en te zijn wie je bent, lesbisch, homo, biseksueel of transgender. Ook de SP is erbij 24 juni als voor het eerst Roze zaterdag gevierd wordt in Den Bosch.

De intolerantie naar elkaar is heel snel gevoed en aangewakkerd. De gevolgen van dat onbegrip en de haat zijn niet te overzien, het leed sluimert als een pijnlijke ader door het leven van alle dag. Juist daarom is het nodig dat we ieder jaar weer ‘denken aan’ Juist hierom is het nodig dat we keer op keer blijven bevestigen dat hier ruimte is voor iedereen, Je mag zijn wie je wilt, je mag geloven wat je wilt, je mag zeggen wat je wilt. Elkaar kennen en respecteren is een onmisbare basis voor die vrijheden. Elkaar leren kennen en begrijpen begint bij het kind, thuis, op school en in de buurt. Een kind ziet geen kleur, geaardheid of geloof. Dat dat ‘anders’ is wordt aangeleerd door ons, volwassenen. Zonder begrip en respect worden we vijanden van elkaar. Het is kinderlijk simpel!

Met kameraadschappelijke groet,

Van jullie voorzitster Patty Hamerslag