SP komt op voor ambulancezorg

21 mei 2017

SP komt op voor ambulancezorg

Met een mand vol lekkernijen gingen we met een paar mensen van de afdeling vandaag naar de ambulancepost in Den Bosch om ze een hart onder de riem te steken. Aanstaande dinsdag, 23 mei staat er een belangrijk debat over de toekomst van de ambulancezorg op de agenda van de Tweede Kamer. Het gaat dan over de verlenging en wijziging van de Tijdelijke wet ambulancezorg.

Hiermee wordt onder andere de functie ambulanceverpleegkundige veranderd naar ambulanceprofessional, hiermee wordt de functie van ambulanceverpleegkundige ernstig uitgehold.
Maar er staat veel meer op het spel: moet de ambulancezorg worden overgelaten aan de markt, of is het een taak van de overheid? Minister Schippers wil op de valreep nog de deur op een kier zetten om van de ambulancezorg een markt te maken. Ze wil buitenlandse en commerciële partijen in de Nederlandse ambulancezorg toelaten.

Uit onderzoek dat wij onlangs hebben gedaan onder ambulancemedewerkers blijkt dat driekwart wil dat ambulancezorg een publieke overheidstaak is, net zoals politie en brandweer. Een aparte witte co­lonne in publieke handen, de zorg is geen markt!

Foto: Richard van Dok / Eigen

We werden hartelijk welkom geheten door enkele medewerkers. Veel tijd voor een goed gesprek was er niet, want de zorg gaat altijd voor maar ook hier werd gezegd “Marktwerking betekent het einde aan snelle en goede ambulancezorg”. De komende dagen hebben de ambulancemedewerkers iets lekkers bij de koffie en worden ze opgeroepen door Lilian Marijnissen om dinsdag bij dit belangrijke debat te zijn.

Wij hopen natuurlijk dat de publieke tribune dinsdag vol zit met ambulancemedewerkers, het gaat tenslotte over hun toekomst en de zorg die zei kunnen leveren!  Het exacte tijdstip van het debat wordt tijdig bekend gemaakt aan alle ambulancemedewerkers die zich opgeven door een mailtje te sturen naar spoedzorg@sp.nl.

Afdeling Den Bosch wenst alle ambulancemedewerkers succes en hoopt op een goede opkomst met goede arbeidsvoorwaarden en snelle en adequate zorg voor iedereen!

SP afdeling Den Bosch.