Verwijdering 55+ label veroorzaakt een hoop onrust

13 april 2017

Verwijdering 55+ label veroorzaakt een hoop onrust

Foto: Bram van Boven

De SP is afgelopen dinsdag en donderdag bij de bewoners aan de Zwartbroekweg langs geweest. Het betreft een appartementencomplex voor 55+ bewoners. De woningbouwcorporatie Zayaz heeft de bewoners geïnformeerd dat het 55+ label zal verdwijnen. Dit betekent dus dat men niet meer minimaal 55 jaar moet zijn om in deze woningen te mogen wonen.

Bram van Boven, fractievoorzitter van de SP in de Bossche gemeenteraad was er ook bij en vertelt waarom de bewoners bezoeken: ’We hadden al een bericht in het Brabants Dagblad gelezen over dit voornemen van Zayaz, maar dan in de Klokkenlaan. We werden ook benaderd door een bewoner aan de Zwartbroekweg, die vertelde dat bij hen hetzelfde op de planning staat. Bij navraag bleek dat de bewoners per brief de mededeling kregen, zonder enig overleg. Wij willen daarom door middel van een korte enquête bij de bewoners nagaan wat zij van de plannen vinden.’

De mensen vinden het schandalig dat ze zomaar te horen krijgen dat het 55+ gaat verdwijnen. Ruud Sikking, bewoner aan de Zwartbroekweg, is blij dat de SP aan de deur staat: ‘Ik ben hier bewust komen wonen vanwege het 55+ label. Hier kun je er van op aan dat het rustig is en alles netjes verzorgd blijft. Ik woon hier nu ongeveer 2,5 jaar en dan doet Zayaz even de mededeling dat de spelregels veranderen. Ik vind het schandalig,’ aldus Sikking.

De SP laat het niet bij de Zwartbroekweg, er zijn namelijk nog meer complexen waar het 55+ label dreigt te verdwijnen. Sander van Hasselt, een actief lid van de SP, hierover: ‘Zayaz wil bij in totaal zo’n 600 appartementen het 55+ label verwijderen, dus er is nog een hoop werk te doen. Dat werk gaan we ook zeker doen, want je moet niet denken dat de ouderen  het er maar bij laten zitten. Die zijn boos… en terecht!’ besluit Sander.

Inmiddels heeft het Brabants Dagblad dit ook opgepakt.

Reacties

Wat betreft Wbv. Zayaz, wens ik de SP heel veel sterkte. Men doet daar wat men zelf wil. Houd totaal geen rekening met de mensen, ook indivudieel tellen mensen niet mee, men heeft wel een huurcontract getekend natuurlijk voor een 55+ woning, wanneer de Wbv. Zayaz hier gaat verhuren aan mensen onder die leeftijd, lijkt mij dat men contractbreuk pleegt tegen over de mensen die er al wonen, toch? Wbv. Zayaz heeft sowieso geen oor en begrip voor de 55+ groep, ja hun huur, die is belangrijk, maar ik ben zelf een invalide longpatiënte, 59 jaar, alleenstaande vrouw, en ik ben al een jaar aan het vechten om een vocht en schimmel vrije woning te krijgen, helaas Wbv. Zayaz interpreteerd het probleem op hun manier, en ziet ook alleen hun oplossing, wat ik als huurster, kan, aankan, ach daar trekt de Wbv.Zayaz zich niks van aan. De Wbv. Zayaz is goed in huur innen, dreigende taal uiten, kijken, foto's maken, beloven en vervolgens helemaal niks doen. Ronduit schandalig hoe deze stichting waar zoveel geld binnen komt, zijn huurder(ster)(s) behandeld.
Zo dit moest me dus echt even van mijn hart.
Vriendelijke groeten, Thea.