XXII SP Congres: “Pak de Macht”

17 januari 2017

XXII SP Congres: “Pak de Macht”

Foto: SP

Afgelopen zaterdag was het 22e SP congres. De dag  stond in het teken van de tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 waar we naast het verkiezingsprogramma ook de kandidatenlijst vaststelden. De SP Den Bosch is met een grote groep afgevaardigden daarbij geweest.

Om half 9 hadden we afgesproken op het station in Den Bosch. Stefan, Stefan, Sander, Richard, Tessa, René en Patty kwamen in de sneeuw aan op het station in Tilburg. Gelukkig waren we vroeg zodat we nog ruim de tijd hadden samen op te warmen met een kop koffie en bekenden te begroeten.

De dag begon met het bespreken van verschillende wijzigingsvoorstellen. De “partij programma commissie” had over verschillende voorstellen al aangegeven dat zij deze graag in het verkiezingsprogramma wilden opnemen, maar ook na de bespreking werden er veel voorstellen alsnog toegevoegd.  Ook van Den Bosch werden een aantal voorstellen overgenomen. Onder andere het voorstel om de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen voor zelfstandig ondernemers ( ZZPérs) betaalbaar te maken. Verder werd ons voorstel voor een verbod op kernwapens overgenomen. Ook werd de naam van het programma veranderd van “nu wij” naar “Pak de Macht,” een titel die oproept tot actie en daarom nog beter voor deze verkiezingen.

Foto: SP

Naast de wijzigingsvoorstellen gebeurde er meer. Zo werd er stilgestaan bij het afscheid van verschillende Kamerleden. Werd onze regiovertegenwoordiger, Spencer Zegers, in het Zonnetje gezet en kreeg hij de Gouden Tomaat uitgereikt. De Gouden Tomaat is een onderscheiding die uitgereikt wordt aan mensen die enorm veel voor de SP betekenen of hebben betekend. Ook werd er een nieuwe onderscheiding in het leven geroepen de “Paul Peters Prijs”. Deze prijs zal elk jaar uitgereikt worden aan de fotograaf die de beste sociale foto heeft genomen. De prijs is vernoemd naar Paul Peters, ook een Brabantse Partijgenoot, die al vanaf de oprichting van de SP met hart en ziel inzet voor de partij, maar daarnaast ook een bevlogen fotograaf is. Wij zijn enorm trots dat deze prijs naar Paul is vernoemd. Ook werd de kandidatenlijst vastgesteld. Natuurlijk zijn wij enorm trots dat onze voorzitster, Patty, op nummer 28 staat, al houden we haar ook graag in Den Bosch.

Ook Emile Roemer kwam aan het woord. Met duidelijke woorden heeft hij te kennen gegeven dat de partij die de VVD in het torentje wil houden ervoor kiest om een rechts beleid te voeren. Iets wat de SP absoluut niet zal gaan doen! De SP zet deze verkiezingen in het teken van jongeren, ouderen, zzp’ers, huurders en alle andere doelgroepen die door dit kabinet zijn geraakt. We zetten in op een socialer Nederland waaraan iedereen kan deelnemen ongeacht zijn afkomst, leeftijd, gezondheid of financiële rijkdom.

Foto: SP

Met het refrein van ons bekende lied “heel de mens”:  “Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet.” Sloten we het congres op een krachtige manier af. En nu op naar de verkiezingen!