SP Den Bosch: oproep steun voor een socialer WeenerXL

10 december 2016

SP Den Bosch: oproep steun voor een socialer WeenerXL

Aanstaande dinsdag 13 december wordt in de raadsvergadering gestemd over ons initiatiefvoorstel over de participatiewet. Steun dit voorstel en help ons iedereen te overtuigen dat het anders moet met de WeenerXL! De raadsvergadering vindt plaats in het bestuurscentrum achter het gemeentehuis en begint om 19.00.

SP Den Bosch heeft in een zwartboek reacties van mensen opgenomen die in de bijstand zijn terecht gekomen. Zij moeten werken zonder loon, solliciteren op banen die er niet zijn etc.ect. Wij hebben daarom een voorstel ingediend bij het College om de werkwijze van Weener XL aan te laten passen.

In de voorbespreking is gebleken dat o.a. de PvdA ons initiatief zal steunen.

Andere partijen willen ook dat de toon van de brieven, maar ook de gesprekken met de cliënten, beter moeten worden. Niet meteen met boete en sancties dreigen, goed luisteren etc.

Wat de SP nog meer wil:

• Loon als je werkt en niet werken met behoud van uitkering.
  • Geen arbeid met uitkering als dat werk voorheen door betaalde krachten werd gedaan.
  • Duidelijk op papier alle afspraken aan cliënt meegeven
  • Snellere  controle van de papieren bij aanvraag bijstand, zodat er binnen 4 weken een voorschot betaald wordt.
  • Beter afstemmen als men een leerwerkplek of werkervaringsplaats moet doen, er ook uitzicht is op een betaalde baan.
  • Er gaat veel geld naar WeenerXL. Hiermee worden vele trajecten betaald. Wij willen dat WeenerXL openheid geeft wat een bepaald traject kost per langdurig uitgestroomde client. Er is landelijk aangetoond dat de trajecten niet bijdragen om mensen langdurig naar betaalde arbeid te brengen.

Steun ons en kom ook naar de raadsvergadering!

Hoop jullie te zien.

met vriendelijke groet,

Ans Lokhoff

Reacties

Wat besteedt Weener XL aan coaching en ingekochte trajecten waarmee je naar werk wordt begeleid. Wat krijgt Weener binnen aan opdrachten van bedrijven voor geleverde diensten. Wat is de uitstroom naar werk en hoe is de segmentatie. Ik zou het een en ander graag onderbouwd willen zien.