De Weener XL moet en kan menselijker en beter

25 november 2016

De Weener XL moet en kan menselijker en beter

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Naar aanleiding van ons Bosch Zwartboek Participatiewet komt de SP Den Bosch met een voorstel zodat de WeenerXL en de gemeente menselijker om moet gaan met bijstandgerechtigden en hen aan echt betaald werk moet helpen.

In januari 2015 is de zogenaamde participatiewet in gegaan. Door deze wet kan de gemeente je verplichten iets terug te doen voor je bijstanduitkering. Wij kregen van veel mensen te horen in wat voor vervelende positie je terecht komt als je naar jarenlang werken door je baas aan de kant wordt gezet. Ook veel jongeren komen niet aan een baan, ZZP-er’s zijn door het gebrek aan opdrachten afhankelijk van de bijstand.

Natuurlijk, om weer op weg geholpen te worden naar betaald werk is het niet verkeerd als je goede raad en advies krijgt of scholing, waar kan en waar wenselijk is. Maar zoals het nu gaat slaan de WeenerXL en de gemeente de plank volledig mis.

Zwartboek Weener XL
Dat bleek wel uit het Bosch Zwartboek Participatiewet wat de SP samen met Meldpunt Stop Werken Zonder Loon gemaakt heeft en op dinsdag 12 juli aangeboden heeft aan de wethouder en raadsleden.

Onderdruk, beledigd en vernederd
De mensen worden beledigd, onder druk gezet, vernederd, er wordt niet naar je geluisterd. Ruimte voor het maken van een plan wat bij jou persoonlijke situatie past, is er niet. Men werd aan het werk gezet zonder loon te ontvangen. De gemeente legt onnodig boetes op terwijl de bijstand echt geen vetpot is. Mensen komen hierdoor enorm in de financiële problemen en er een betaalde baan mee krijgen, ho maar, want er is nu eenmaal niet genoeg betaald werk voor iedereen.

Normaal komen de burgemeester en wethouders (college) met een voorstel om iets te veranderen of aan te passen. Omdat het college het probleem met deze wet nog steeds niet in wilt zien heeft ons raadslid Ans Lokhoff zelf een voorstel geschreven, een initiatiefvoorstel.

Concrete voorstellen en alternatieven
De verhalen uit het zwartboek zijn omgezet naar concrete en duidelijke voorstellen om de huidige Participatiewet (bijstand ) te veranderen.
De SP Den Bosch wil dat er beter naar mensen geluisterd wordt en dat de begeleiding persoonlijker wordt. Mensen die een bijstandsuitkering nodig hebben mogen niet meer ingezet worden op werk waar eigenlijk gewoon voor betaald moet worden. De afspraken die gemaakt worden moeten duidelijker uitgelegd worden en opgeschreven worden.

Dit voorstel wordt in de commissie op 28 november besproken met de andere politieke partijen. Daarna gaat het naar de Raad en op 13 december wordt er gestemd of men ons voorstel ook gaat uitvoeren.

Reacties