SP Den Bosch: Waar is het gezond verstand van de burgemeester en wethouders?

23 september 2016

SP Den Bosch: Waar is het gezond verstand van de burgemeester en wethouders?

Foto: SP

De werkdruk onder thuiszorgmedewerkers blijft ongekend hoog, zo blijkt uit enquête onder de thuiszorgmedewerkers. Gemeente Den Bosch heeft een enquête gehouden onder thuiszorg-medewerksters en cliënten, gisterenavond is de uitkomst van die enquête besproken in de gemeenteraad.  De cliënten geven een 7,8 als cijfer voor de hulp die men ontvangt, hier zijn we natuurlijk erg blij mee. Uit de enquête blijkt ook dat de medewerkers het zwaar hebben, heel zwaar. Een cijfer voor de thuiszorg-medewerksters wordt door de gemeente vreemd genoeg niet gegeven. Als wij de antwoorden in de enquête van de medewerksters gaan omzetten in een cijfer, zal dit vermoedelijk ver onder de 5 zijn.

Toenemende werkdruk of gezond verstand?
De gemeente heeft een aantal oplossingen bedacht om de werkdruk van de medewerkers op te lossen. Bijvoorbeeld een jaarlijkse schoonmaakbeurt uitgevoerd door de vaste medewerker of een vreemde. Wij denken niet dat dit de oplossing is voor het probleem. De vaste medewerker kan dit er niet nog eens bij doen en opnieuw een vreemde in huis die aan al je spullen zit, al evenmin.
De gemeente wil ook het gezond verstand inzetten, van wie dan? Men gaat eraan voorbij wat het met een medewerkster doet om te zien hoe een cliënt vereenzaamt, men heeft immers geen tijd meer om een kopje koffie te kunnen drinken of een praatje te maken. De ijskast kan niet even gecontroleerd worden op bedorven waar, de medicijnen kunnen niet meer gecontroleerd worden en nakijken of men die inneemt zit er ook al niet meer in. Sterker nog, de gemeente denkt dat er eventueel met een klein beetje extra tijd nog eens extra werk gedaan kan worden, steunkousen aan doen en bijvoorbeeld het eten opwarmen.

Het kan anders met het voorstel van de SP
Volgens ons is dit niet je gezonde verstand gebruiken maar de werkdruk alleen maar verhogen. De SP blijft zich inzetten om de werkdruk bij de thuiszorg-medewerkster weg te halen zodat zij hun cliënten een menselijke behandeling kunnen geven. Daarom hebben wij een voorstel ingediend, helaas kreeg die geen steun van andere partijen