SP Den Bosch: wil Nationaal ZorgFonds!

3 juli 2016

SP Den Bosch: wil Nationaal ZorgFonds!

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

De laatste paar weken zijn wij van SP Den Bosch langs de deur gegaan in Den Bosch Zuid om mensen te vertellen over het Nationaal ZorgFonds.

Alternatief van de huidige zorgverzekering
Het Nationaal ZorgFonds is een alternatief voor de huidige manier van verzekeren voor de zorg. Dit plan hebben we samen met vele andere organisaties zoals cliëntenraden, huisartscollectieven en fysiotherapeuten, ontwikkeld.

Veel mensen zijn het eens. U ook?
Bij het langs de deuren gaan, hebben we veel mensen gesproken die het met ons eens waren. Enkele tientallen mensen hebben hun steun gegeven aan dit plan door hun gegevens achter te laten op www.nationaalzorgfonds.nl

Ervaringen uit de praktijk
Zo spraken we met een medewerkster uit de geestelijke gezondheidszorg. Zij wordt gek van de bureaucratie en de bemoeienis van de verzekeraar. Ze kan haar cliënten niet de zorg bieden die ze eigenlijk nodig vindt.  Ook spraken we een oudere dame die de laatste keer haar medicijnen niet heeft genomen. Ze is bang dat ze de rekening hiervan niet kan betalen. Dit is echt te erg voor woorden, je bent ziek maar je medicijn is te duur! Wat ons betreft moet de boete op ziek zijn, het eigen risico, van tafel. 1 op de 5 mensen heeft in het afgelopen jaar noodzakelijke medicijnen bij de apotheek laten liggen, een onderzoek in het ziekenhuis niet laten doen of is niet naar de fysiotherapeut geweest ondanks dat de huisarts dat wel nodig vond.

Marktwerking in de zorg werkt niet
De marktwerking in de zorg zorgt ervoor dat er veel geld verloren gaat aan winsten en salarissen in de top van de verzekeraars en dat geld kan beter aan de zorg worden besteed.

Hoe kun je winst maken als ruim een half miljoen mensen een betalingsregeling heeft met de zorgverzekeraar?

Daarom kunnen we beter dit totaal verziekte zorgsysteem afschaffen en overstappen naar het Nationaal ZorgFonds. De winsten afschaffen, besparen op de bureaucratie en de perverse prikkels uitbannen. Hiermee kan de boete op ziek zijn van tafel en de basis tandarts, fysiotherapie en meer GGZ behandelingen terug in het basis pakket.

Steunt u het Nationaal ZorgFonds?
Als u net als al ruim 40.000 Nederlanders ons Nationaal ZorgFonds ook steunt kunt u naar de website www.nationaalzorgfonds.nl gaan en daar u uw gegevens achterlaten. Wilt u meer bestel dan daar een actie pakket door uw adres achter te laten.

Meer informatie
Wil je meer weten kom dan ook gerust naar onze openbare avond over dit plan.  Op 14 juli zijn we bij Sociaal Cultureel Centrum ‘In de Roos’ Zuiderpark weg 282, vanaf 19:00 uur staat de koffie en thee klaar. Laten we samen de zorg beter maken!

Zie ook: