Voorzitster aan het woord - Waar is de PvdA gebleven?

8 juni 2016

Voorzitster aan het woord - Waar is de PvdA gebleven?

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Toen minister Blok met instemming van de PvdA enkele jaren geleden de deur openzette voor enorme huurverhogingen was één van de eerste dingen die ik dacht 'duurdere huren betekent dat er meer huurtoeslag nodig zal zijn, logisch'.

Meteen wist ik dat dat een reden zou zijn om te gaan korten op de huurtoeslag. En ja hoor, vorige week stond  breed uit in de krant dat de huurtoeslag nu toch wel heel erg veel aan het worden is dus moet daar het mes weer in, volgens Minister Blok. Het is toch van de gekke, eerst laat hij de huren in enkele jaren tijd met gemiddeld 100 euro stijgen,(voor sommige mensen zelfs bijna 30% meer huur in 3 jaar tijd) en nu neemt hij daar weer geld weg.

De huur, zorg ons pensioen
Meer dan een half miljoen mensen kan de huur nu al bijna niet meer betalen. De mensen die het al heel krap hebben zijn opnieuw de dupe, wat is dat toch met dit kabinet? De PvdA doet mee regeren maar ik zie er niets van terug,..helemaal niets. De zorg, de huren, de pensioenen, de ww, de werkeloosheid ,..ik kan zo nog wel even door gaan. Alles is duurder geworden, verkort of op beknibbelt en dat alles in het kader van de de crisis en de participatie maatschappij.  Ook in onze gemeente doet men er stevig aan mee, ... Een korting van 2/3 van het budget op de dierenparkjes, want dat kan ook door vrijwilligers gedaan worden volgens de wethouder. Alsof die nu niets doen voor deze belangrijke sociale ontmoetingsplekken in de stad. 100.000 euro lijkt veel geld maar op het totale bedrag van 730 miljoen ( 730.000.000 euro) is het natuurlijk niets. De buurten die al kwetsbaar zijn zullen minder vrijwilligers kunnen vinden om de boel op orde te houden, daar zal de buurt steeds verder verschralen.

Bezuinigingen
Maar ook de bezuinigingen op de thuiszorg, ook onze gemeente heeft drastisch gekort in deze noodzakelijke hulp voor met name ouderen. Nu blijkt dat er veel te hard en te veel gekort is willen wij dat de mensen hun uren terug krijgen en dat het geld wat over is niet in een willekeurig ander potje verdwijnt. Hopelijk kan de PvdA loskomen van de VVD-iedervoorzich mentaliteit en kiezen voor goede en betrouwbare thuiszorg.
De informatie over huurhuizen, bouwplannen, bijzondere bijstand en allerlei andere gemeentelijke informatie zal ook niet meer in de Bossche Omroep komen, alles gaat digitaal.

In geld uitgedrukt opnieuw een flut bezuiniging maar wel weer één waar de digibeet, de ouderen en de laaggeletterden de dupe van zijn. De wirwar aan papieren en informatie die je nodig hebt en moet overhandigen om voor de broodnodige steun en toeslag in aanmerking te komen is steeds moeilijker toegankelijk. Je moet een halve geleerde zijn wil je dit allemaal goed invullen en inleveren,..en ik kan het weten. De drempels worden volgens mij bewust steeds hoger gemaakt, je kunt mee in deze maatschappij of niet. De kwetsbare, de mensen die toch al niet veel hebben zijn de klos, en vet de klos. Iets wat je van de VVD kunt verwachten maar de PvdA?!

Initiatieven door onze raadsleden
Bij de komende gemeenteraadsvergadering zullen onze mensen, Cecile Visscher, Bram van Boven en Ans Lokhoff daarom een aantal voorstellen indienen om een klein beetje te repareren wat stuk gemaakt wordt. Lokaal doet de PvdA niet mee in het stadsbestuur. Ik ben erg benieuwd of ze hun sociale gezicht weer eens laten zien en onze voorstellen steunen.

Zo niet, dan kan wat mij betreft de PvdA zichzelf beter opheffen.

Met kameraadschappelijke groet,

jullie voorzitster Patty Hamerslag.