Voorzitster aan het woord - Nationaal Zorgfonds!

12 mei 2016

Voorzitster aan het woord - Nationaal Zorgfonds!

Foto: SP

Tien jaar gelden is het ziekenfonds en de particuliere verzekering afgeschaft en zijn we overgestapt op deze nieuwe manier van verzekeren voor je gezondheid, de zorg- verzekeringswet! Iedereen werd verplicht zich voor een basis pakket te verzekeren, wilde je meer zorg dan verzeker je dat erbij in een aanvullend pakket. Waarom was dat ook al weer en wat waren de beloften van de overheid en andere betrokkenen?

Gevangen door zorg in de vrije markt
Door de zorg over te laten aan de vrije markt zou er meer zorg geboden kunnen worden. Wachtlijsten verdwijnen en de zorg zou goedkoper worden. Door inzicht te krijgen in de kosten zouden mensen zorgvuldiger om gaan met de vraag om zorg. Oplossing was, de het eigen risico. Maar is dat ook zo?

Foto: SP

Lees de speciale editie over de zorg
Op onze website vinden jullie een speciaal blad, de Spanning ‘Zorg voor iedereen’ over dit thema. In deze Spanning leggen we uit waarom het tegenovergestelde is gebeurt. Voor ons niet nieuw, we zagen dit al van veraf aan komen. Goede zorg is alleen voor diegene die dat kunnen betalen, zo niet dan heb je pech en leef je een stuk korten met een slechtere gezondheid. De zorgverzekeraar bepaald, de arts die er nota bene voor geleerd heeft kan en mag steeds minder bepalen wat voor jou de juiste behandeling is. Je vraagt je nu zeker af, maar hoe moet het dan?

Foto: SP

Nationaal Zorgfonds en geen eigen risico
Dat antwoord hebben we, het Nationaal Zorgfonds! De SP vindt dat mensen die hoge zorgkosten maken als ware een boete op ziek ervaren. Als het aan ons ligt gaat het eigen risico van tafel!

In deze speciale editie lees je ook meer over dit plan, hoe we dat gaan betalen, hoe we de macht van de zorgverzekeraars terugpakken en hoe we de wanpraktijken van de  farmaceutische industrie in binden.

Steun voor het Nationaal Zorgfonds
De komende periode gaat de SP landelijk maar vooral ook lokaal aan de slag om zo veel mogelijk steun te krijgen voor dit plan. We gaan langs bij huisartsen en apothekers, praten met ziekenhuispersoneel, fysiotherapeuten en de psychische zorginstellingen maar we zoeken vooral ook de patiënten op. Zei die in de zorg een nummer zijn en zieker worden omdat ze het niet kunnen betalen.

Meldt je aan
Als je nu na het lezen van dit bericht en de speciale Spanning geïnteresseerd bent, je werkt in de zorg of hebt er op een andere manier dagelijks mee te maken, meld je dan aan bij:

www.nationaalzorgfonds.nl

Je krijgt een gratis een informatiepakket thuis gestuurd waarmee je aan de slag kunt en wordt je door ons uitgenodigd voor een thema bijeenkomst in de buurt.

eindelyk gerechtigheid nu nog waarmaken

Ben zelf hartpatient veel kwijt aan medicijnen.

Vraagje. Heb nu een uitgebreide aanvullende verzekering. Kan ik straks extra aanvulling bijverzekeren tegen dezelfde prijzen van nu of gaat dat erg veel hoger worden.