SP Den Bosch: 'Noodopvang Autotron moet sluiten'

3 mei 2016

SP Den Bosch: 'Noodopvang Autotron moet sluiten'

Foto: Karlijn Houterman / omroepbrabant.nl

De noodopvang in Rosmalen was bedoeld als doorstroomlocatie. Maar zo'n honderd vluchtelingen wonen er al bijna acht maanden, terwijl de opvang daar helemaal niet voor geschikt is.

Grote paviljoententen staan sinds september vorig jaar op het terrein van het Autotron. Vijfhonderd asielzoekers worden er opgevangen. Ze slapen er met achten in één kamer, met 12 kamers in één tent. Het zou een doorstroomlocatie moeten zijn, een plek waar asielzoekers even rusten en weer doorgaan naar een echt asielzoekerscentrum. Maar van doorstromen is geen sprake. Omroep Brabant sprak met verschillende vluchtelingen die er al sinds dag één verblijven.

En zo lang in een tentenkamp wonen is niet oké, vindt onder meer Jacqueline de Visser van Vluchtelingenwerk. “Vluchtelingen hebben geen enkele vorm van privacy in de tenten. Ik moet er niet aan denken dat die vluchtelingen daar nóg een winter gaan doorbrengen.”

Zo'n honderd vluchtelingen wonen al vanaf september in de opvang. De Syrische vluchteling Moheb (23) zegt dat juist het wachten heel moeilijk is in een opvang waar je nooit alleen bent. "Dat is echt heel lastig. Ik slaap ’s nachts niet en ik heb nooit een moment voor mezelf. Als ik omkleed, als ik met familie praat. Dat is voor een paar maanden niet erg, maar nu wordt het wel heel zwaar.”

'Dit duurt te lang'
Cécile Visscher, de fractievoorzitter van de SP in Den Bosch, noemt de situatie in Rosmalen ‘verschrikkelijk’. Ze bracht pas geleden met de fractie een bezoek aan de opvang.

“Dit duurt echt te lang voor die mannen." "Deze opvang was bedoeld voor korte duur, voor nood. Wat ons betreft heeft het nu lang genoeg geduurd en gaat de opvang zo snel mogelijk dicht."

'Slechtste van het land'
Medewerkers van de opvang zouden het tentenkamp in Rosmalen benoemen als 'een van de slechtste opvanglocaties van het land'. Het COA heeft de afgelopen weken wel aanpassingen gedaan om de opvang te verbeteren. Zo is er een hek weggehaald en zijn er lokalen bijgebouwd om gesprekken te voeren over de toekomst van vluchtelingen.

De Visser: "Er zijn ook heel veel vrijwilligers en een aantal vluchtelingen willen niet weg omdat ze gekoppeld zijn aan de gemeente Den Bosch. Ze wachten dan in de opvang op een huis. Maar dan nog is wachten nooit fijn."