Van de voorzitster: Nog 1 jaar te gaan (april 2016)

4 april 2016

Van de voorzitster: Nog 1 jaar te gaan (april 2016)

Foto: SP

Nog maar een jaartje te gaan, voor je het weet is het zover. Na het referendum over het associatie verdrag met de Oekraïne, waarvan ik de uitslag nog niet weet als ik deze van de voorzitster aan het schrijven ben is het nu tijd voor een andere soort democratie.

Tweede Kamer verkiezingen
Over 1 jaar is het zo ver, dan zijn er opnieuw Tweede Kamer verkiezingen en wel op 15 maart 2017. Begin je daar nu al over? Zou je kunnen denken.  Jazeker want de voorbereidingen zijn al in volle gang. En de SP zou de SP niet zijn als we dit hierbij niet de inbreng van al onze leden vragen, ja zelfs nodig hebben.

Commissies
Op de partijraad hebben we 2 commissies ingesteld, de een voor het opstellen van het concept verkiezingsprogramma en de ander gaat de kieslijst samen stellen. De eerste commissie die bestaat uit mensen vanuit alle lagen van de partij, zal binnen en buiten de SP het gesprek aan gaan met vele mensen en organisaties. Ons heel de Mens programma zal omgezet worden naar een praktisch document waar mee we Nederland terug kunnen winnen van het asociale beleid van de  VVD en de PvdA, de neoliberale wind van de afgelopen decennia.  Het beleid waarmee er meer en meer mensen bij de voedselbank aan hebben moeten kloppen. Het beleid waardoor veel mensen hun baan zijn kwijt geraakt en tegen wil en dank afhankelijk zijn geworden van een uitkering of noodgedwongen akkoord moeten gaan met flex werk, aan de slag moesten als zzp’er of uitegbuit worden in de Participatie wet. Het beleid wat vreet aan de ww-duur, wat de pensioenen laat verdampen en waarbij niemand meer zeker is van de toekomst. Het beleid wat huurders weg pest, het beleid wat de zorg afbreekt en die zieke mensen laat betalen voor zorg.

Programma van de commissies
We gaan voor een programma waarbij menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit weer boven aan komt te staan. Hoe zorgen we dat de macht weer terug komt bij de mensen in plaats van bij de bedrijven maar ook het milieu en dierenwelzijn zullen aan deze steen getoetst worden. Een actueel programma met ruimte voor de problemen waar we nu als samenleving tegen aan lopen. Het politiek spel over de rug van de vluchteling zal moeten stoppen, echt werk maken van het tegen gaan van radicalisering en oplossingen zoeken in het gesprek in plaats van met bommen. Een samenleving waar in we niet tegenover elkaar staan maar zij aan zij.

Leden kunnen mee praten over de inhoud
Begin september zal de commissie met het eerste stuk komen. Ieder lid kan dit concept lezen op SPnet, de speciale site voor onze leden. Ieder SP-lid van de afdeling Den Bosch zal dan mee mogen praten over dit concept. Hiervoor organiseren wij dan zoals altijd een Algemene Leden Vergadering.
Ook de kandidaten commissie heeft een flinke opdracht mee gekregen want wie gaat dit dan voor ons doen, wie gaan de Tweede Kamer in voor onze partij? Welk team zal in maar zeker ook buiten de Kamer laten zien wat wij willen en er hard voor knokken om dat ook voor elkaar te krijgen.

Sommige Kamerleden kiezen een nieuwe stap
De meeste gesprekken met de huidige Kamerleden zijn al gevoerd. Helaas hebben enkele Kamerleden al aangegeven dat het tijd is voor een andere stap. Sharon Gesthuizen, Arnold Merkies, Farshad Bashir maar ook Paul Ulenbelt  maken ruimte voor nieuw bloed en een frisse wind. De inschrijving loopt tot het einde van deze maand en een profielschets is te vinden op onze leden site.  Ook hierover beslissen wij als leden, op het XXII congres van 14 januari 2017 zullen alle afgevaardigden de finale klap mogen geven.

Als afdeling hebben we dus een belangrijk jaar te gaan, vol leden vergadering,  regioconferenties, nadenken, meepraten en mee beslissen. Op naar een mooie en sterke SP waar niemand meer omheen kan.

Met kameraadschappelijke groet,

Patty Hamerslag