Sp Den Bosch: Werkbezoek Vluchtelingenopvang Rosmalen

22 april 2016

Sp Den Bosch: Werkbezoek Vluchtelingenopvang Rosmalen

Foto: Karlijn Houterman / bd.nl

Afgelopen zondag zijn we met een aantal mensen van de fractie en het bestuur op bezoek geweest bij de vluchtelingenopvang bij Autotron. Deze opvang was bedoeld voor het opvangen van maximaal 500 mensen voor maximaal 3 maanden. Veel mensen zitten er echter al vanaf het begin (7 maanden) en er is nog geen uitzicht dat dit snel gaat veranderen.

De noodopvang biedt zeer sobere opvang voor de mensen. Op 8 persoonskamers met alleen een stapelbed en een kastje en de muren komen niet eens tot het plafond dus je hoort naast alles van je kamergenoten, ook nog eens alles van alle andere kamers. Aan werkelijk alles is een gebrek: wasmachines (20 voor 500 personen), douches, wc’s en heel vervelend voor vooral de statushouders (140) die nog wachten op woonruimte, casemanagers. De medewerkers van het COA en de vrijwilligers van het Rode Kruis doen werkelijk wat ze kunnen om de vluchtelingen hun dagen goed door te laten komen, maar veel mensen brengen de hele dag door in de kamer.

Door de enorme toestroom van vluchtelingen kan op het moment lang niet iedereen doorstromen naar een regulier AZC of naar een woonruimte. Elke gemeente moet een aantal statushouders huisvesten, maar dat gaat maar langzaam. Vreemd is wel dat het steden als Breda en Tilburg wel lukt om de statushouders iets te bieden, maar Den Bosch niet. Bram van Boven van de fractie heeft daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Hoe kan het dat statushouders uit de noodopvang nog niet gehuisvest zijn in onze gemeente?
  2. Kunt u aangeven op welke termijn de statushouders uit de noodopvang worden gehuisvest in onze gemeente?
  3. Bent u het met ons eens dat zodra deze vluchtelingen recht hebben op woonruimte de noodopvang ook moeten kunnen verlaten om een 'normaal' leven te kunnen leiden?