Waarom geen referendum AZC?

21 januari 2016

Waarom geen referendum AZC?

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

De Bossche Volkspartij wilde een referendum over het AZC houden, als SP hebben we daar, samen met alle andere partijen tegen gestemd. Waarom is de SP tegen dit referendum?

Allereerst vinden wij het een heel slecht idee om een referendum te houden over een minderheid. Je wilt ook niet dat een hele gemeente kan stemmen over of de bijstands-uitkering omlaag kan om zo een zwembad open te houden om maar een voorbeeld te noemen. In dit geval zouden in ieder geval de asielzoekers zelf niet eens kunnen stemmen. In dit geval ging het ook nog om een AZC op een bepaalde plek. Het zou dan heel gemakkelijk kunnen dat mensen aan de andere kant van de stad zouden denken: als het AZC daar komt dan ben ik wel voor, dan is het hier niet. Het voorstel om hier een referendum over te houden is het slechtste wat je kan doen.

De zender 073 van de fractievoorzitter van de Bossche Volkspartij, Nol Roos, heeft met pure leugens over gelukszoekers die hier een gratis auto komen halen en bakken vol geld krijgen, mensen bang gemaakt. Het tegengeluid zal je bij zijn zender niet horen. De waarheid over wat asielzoekers meemaken en wat ze hier wel of niet krijgen evenmin. De BVP zaait angst met als doel meer zetels de volgende verkiezing. Als u zou moeten vluchten zou u dan uw telefoon thuislaten? Zou u niet al uw geld opnemen en maximaal rood gaan staan om vluchtroutes te kunnen vinden en te betalen wat u moest om in veiligheid te komen? En nee je krijgt het allemaal niet cadeau. Vluchten is geen lolletje. En dat er rotte appels tussen zitten dat is onvermijdelijk maar als we te bang zijn om mensen in nood te helpen, dan zijn we pas echt ver van huis.

Cecile Visscher
Fractievoorzitter SP Den Bosch