SP luid de noodklok voor de Sociale Werkvoorziening!

7 december 2015

SP luid de noodklok voor de Sociale Werkvoorziening!

Foto: FNV / fnv.nl

Meerdere malen heeft SP Den Bosch een beroep gedaan op de Bossche wethouder om zich binnen de Vereniging Nederlandse Gemeente in te spannen om voor een volwaardig collectieve arbeidsovereenkomst voor de Sociale Werkvoorziening (CAO SW).

Genoeg is genoeg
Afgelopen maandag heeft raadslid Ans Lokhoff de noodklok geluid en heeft zij een brief met noodkreten van de Sociale Werkvoorziening op de agenda van de Commissie Financiën, Economische en Sociale Zaken (FES) gezet.

Vragen aan de commissie
SP Den Bosch vraagt aan de commissie of zij het met de SP eens is dat:

1. Werknemers in de sociale werkvoorziening volwaardige werknemers zijn die net als de gemeenteambtenaren recht hebben op een volwaardig cao.
  2. Waarin afspraken over werkgelegenheid, structurele loonsverhoging en dus ook een reëel actueel loongebouw hoort, waarbij de onderste schalen niet door het minimum loon zijn ingehaald in dit cao vastgelegd dienen te worden.
  3. Wij vragen dan ook om in plaats van het versneld afbouwen c.q. afbreken van de sociale werk-voorziening, om te bouwen tot een voorziening waarin de menselijke waarden en normen weer gaan mee tellen.
  4. Er meer druk gezet gaat worden om de afgespro-ken garantiebanen in het Sociaal Akkoord te realiseren.
  5. Dat betekent ook echte banen voor volwaardige werknemers van de nieuwe voorziening beschut werk. In het Sociaal Akkoord zijn er ook afspraken gemaakt voor de nieuwe werknemers in de participatiewet om deze fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te bieden.

Commissie is het eens met de SP
Harry van Hoorn heeft de commissie toegesproken. Alle commissieleden gaven aan het eens te zijn met de SP, waarbij medewerkers van de sociale werkvoorziening volwaardige werknemers zijn en een volwaardig loon verdienen.

Verstoppertje van de wethouder
De wethouder verschuilt zich weer door te beargu-menteren dat de VNG bij de PvdA Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Jette Klijnsma, geen geld krijgt om meer loon aan de medewerksters van de Sociale Werkvoorziening te betalen.

Motie
Harry van Hoorn en SP Den Bosch gaan een motie indienen om de wethouder aan te sporen om bij de VNG nogmaals druk uit te oefenen om tot een volwaardig CAO met loonafspraken te komen.

Inderdaad stop met je te verschuilen achter uitvluchten als geen geld.
Wij zijn volwaardige medewerkers en hebben recht op
Een goede Cao.

Werk al 33 jaar in de wsw en het wordt steeds slechter. De hoge heren vullen de zakken en ik heb al in jaren geen loonsverhoging gezien. Mijn vrouw heeft een wao uitkering en die verdient in verhouding meer dan ik. De stemming op het bedrijf is slecht en veel mensen zijn bang dat ze uit de wsw geknikkerd worden. Wonen in het hoge noorden. Hier is geen werk!!!!!