Voorzitster aan het woord - december 2015

26 december 2015

Voorzitster aan het woord - december 2015

Ons lied: een strijdbare toekomst zonder oorlog

Zaterdag 21 november was het dan zover: na maanden van voorbereiding en bespreking trok de afdeling Den Bosch met 12 man naar de Fabrique in Maarssen voor ons XXI congres. Een belangrijk congres om veel verschillende redenen.

Vol bewondering liepen we rond in de oude gerestaureerde fabriek, die voor de gelegenheid was omgetoverd tot een SP bolwerk. Vanuit heel Nederland waren er ruim 1000 mede SP’ers, waar natuurlijk even mee bijgepraat moest worden met een kop koffie. De dag begon met een eerbetoon aan Jan. De man die de SP groot heeft gemaakt en altijd dienstbaar is geweest aan onze partij. Na ruim 27 jaar heeft hij veel bewondering geoogst bij vriend en vijand.

Barend van Dorp, Frits Bolkenstein , Wouke van Scherrenburg maar ook insiders zoals Agnes Kant, Jules Iding en vele anderen kwamen allemaal aan het woord tijdens een film. Natuurlijk was daar ook veel ruimte voor de belangrijke momenten waarmee Jan de partij op de kaart heeft gezet. En als hij dacht dat hij nu stil kon gaan zitten…helaas! Hij mag als dank voor al zijn inzet naar eigen inzicht een documentaire maken. Meteen weer aan de slag dus!

Wij ook, want wie gaat deze belangrijke taak van hem overnemen? Sharon Gestuizen of Ron Meyer, twee kanjers die hun sporen hebben verdiend binnen de partij en daar buiten. In de aanloop naar het congres was het debat soms heftig en was voor vele de keuze moeilijk. Wie het ook zou worden, lef zit in hun bloed want wie durft het nu aan om in de voetsporen van Jan te treden!?

Ron heeft met 60% van de stemmen de meerderheid van de partij achter zich gekregen. Met hem gaan we verder werken aan een SP waar niemand meer om heen kan. Zoals Ron in zijn speech daarna meteen liet blijken: hoewel de keuze voor hem voor een groot gedeelte van de achterban een teleurstelling zal zijn, zal het ons er niet van weerhouden na vandaag schouder aan schouder uit de poort te lopen.

Wat gaan we dan doen, schouder aan schouder? Het congres heeft ook de finale klap gegeven op de resolutie: Ons Lied! Hoe gaan we van de SP de grootste partij maken? Versterking en professionalisering van de ondersteuningnaar afdelingen, ons verhaal bekender maken bij al die mensen in Nederland die teleurgesteld zijn. Teleurgesteld in de huidige politiek. Jaar in jaar uit betalen zij de prijs voor de crisis, de zorg , de baanzekerheid, de sociale zekerheid. Het is allemaal afgebroken door jarenlang neo-liberaal beleid.

Jan Rot verwoorde het zo mooi in zijn muzikale bijdrage: dit land is jouw land en stel je voor ( imagine). De vluchteling is niet de schuldige, we verwelkomen mensen die moeten vluchten voor het geweld dat we zelf mede veroorzaakt hebben. Tegelijk is er een stevig uitspraak geweest van het partijbestuur: “we zullen nooit samenwerken met een fascistische partij, die categorisch mensen uitsluit.” Ons ideaal is een land en een wereld waarin de welvaart beter verdeeld is en waar iedereen in vrede kan leven. “Imagine”, stel je eens voor! Dat kunnen we zeker en dat zullen we uitdragen op onze jaarlijks te organiseren dag van de Vrede.

De SP Den Bosch kijkt terug op een enerverende periode en een mooie dag maar zoals al aangegeven, schouder aan schouder verlieten we de Fabrique. Op naar een onze gezamenlijke strijd, een toekomst waarin de koek eerlijker verdeeld is en waar geen plaats meer is voor oorlog! Samen zingen we ons lied!

Kameraadschappelijke groet van jullie voorzitster,

Patty Hamerslag