SOS voor de Sociale Werkvoorziening

7 november 2015

SOS voor de Sociale Werkvoorziening

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Donderdag 5 november hebben medewerkers van de Sociale werkplaats Baanbrekend in Waalwijk de poort gebarricadeerd. En terecht volgens ons, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zetten deze mensen voor altijd op het minimum loon en tegelijk bezuinigen ze zoveel op de sociale werkvoorziening dat de arbeidomstandigheden sterk verslechteren en is het voor vele onzeker of ze straks nog wel een baan hebben. Daarom waren we als SP Den Bosch samen met enkele werknemers van de WeenerXL erbij om de stakers een hart onder de riem te steken.

Al 2 jaar lang hebben de medewerkers van de sociale werkplaatsen in Nederland geen CAO meer. Onlangs zijn de onderhandelingen hierover na en schamel bod van de Nederlandse Vereniging van Gemeenten zelfs helemaal stil komen te liggen. Men dacht dat de medewerkers wel in zouden stemmen met een bod van 150 netto per jaar maar dan zouden ze nooit meer mogen komen voor een loonverhoging. Dat is natuurlijk onacceptabel! Na al meer dan 5 jaar op de nullijn nu een aalmoes, die de inflatie van de afgelopen jaren niet eens goed maakt. Er is veel onrust onder de werknemers, ze zien de gevolgen van alle bezuinigingen iedere dag erger worden.’ Minder begeleiding en alle kleine dingen die het werk zo leuk maakten brokkelen af” aldus Elly, medewerker van Baanbrekend en SP-lid.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Daarom is het nu tijd om je tanden te laten zien, aldus Sarah Baghat. "Als het aan de VNG ligt, blijven medewerkers voor altijd op de nullijn en moeten zij het doen met een minimumloon. Ook zitten zij door bezuinigingen op de sociale werkvoorziening in onzekerheid over hun baan” Ze sprak de ruim 500 stakers toe voor het stadhuis van Waalwijk. Na dat de blokkade voor de poort van Baanbrekend was verwijderd trokken de medewerkers naar het stadhuis van Waalwijk. De FNV had de medewerkers van !GO uit Oosterhout, de Diamant-groep uit Tilburg en Ergon uit Eindhoven opgehaald met bussen voor een gezamenlijk ontbijt.

Bij het stadhuis zat wethouder Bakker van sociale zaken aan een werkontbijt en die moesten ze hebben!  De mensen wilden hem ruim 400 handtekeningen aanbieden van medewerkers die opkomen voor hun recht voor een fatsoenlijk loon. Bob uit Eindhoven snapt er niets van, we werken hard en daar krijgen we geen normaal loon voor. Alle andere Nederlanders die werken wel! Bob is wel positief, “Het is de ambulance medewerkers en politie agenten ook gelukt om opnieuw aan tafel te komen, ons gaat dat ook lukken!” De wethouder neemt de handtekeningen in ontvangst en hij zet een handtekening onder een oproep aan de VNG waar in de eisen van de stakers staan. Structurele loonsverhoging en werkgarantie! Goed dat de wethouder zijn handtekening heeft gezet want volgens ons is dit het minimale waar deze mensen recht op hebben.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Door heel Nederland zijn de medewerkers gesteund door de FNV poortacties aan het houden maar ze zijn er nog lang niet,…..19 november gaan ze massaal naar het Malieveld! Want ook daar moeten ze weten dat het zo niet verder kan

Voor meer info over de CAO onderhandelingen en de staking van 19 november: Hier kunnen alle medewerkers en FNV leden zich ook opgeven voor bus vervoer naar Den Haag.
De SP Den Bosch zal er zeker ook weer bij zijn!