STOP TTIP en verraderlijke paarden

3 oktober 2015

STOP TTIP en verraderlijke paarden

TTIP: Transantlantic Trade & Idiot Plan ook wel in het Nederlands “WEEP” (Wat Een Elitair Plan) genoemd, waar men werkelijk om kan JANKEN.

“Wat mag de burger niet weten? “Stond er met grote letters op ons Crea Bea uithangbord wat wij afgelopen dinsdag 29 september op het stationsplein hadden neergezet om de komende flyeracties kracht bij te zetten.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Nou, die tekst sloeg in als een bom want vele voorbijgangers vroegen zich dat blijkbaar al langer af.

hoe is het toch mogelijk dat zo weinig burgers niet van het bestaan van de veelomvattende democratie vernietigende handelsverdragen TTIP, CETA en TISA weten?

Maar goed, als de overheid en de media het weer laten afweten dan zal er toch iemand moeten zijn die de burger wel de juiste en eerlijke informatie geeft op grond waarvan hij of zij een weloverwogen besluit over zijn toekomst kan nemen.

TTIP: SCHIMMIG EN ONDEMOCRATISCH

Het verdrag bevat een hoofdstuk over “investeringsbescherming”. Dat geeft bedrijven de mogelijkheid om landen via een speciale rechtbank aan te klagen als zij menen dat zij belemmerd worden door nationaal beleid. De rechtsstaat wordt gepasseerd, de democratie uitgehold.

De totstandkoming van het verdrag verloopt buitengewoon schimmig en ondemocratisch. De Tweede Kamer kan het proces nauwelijks controleren. Het is nog maar de vraag of nationale parlementen überhaupt goedkeuring mogen geven. Als het aan de Europese Commissie ligt, gebeurt dat in ieder geval niet.

En zo zijn er weer vele organisaties zoals Greenpeace, Milieudefensie, FNV en natuurlijk ook weer de SP die het wel belangrijk vinden dat de burger juist ingelicht wordt. Dat lijkt allemaal zo vanzelfsprekend maar mensen moeten zich realiseren dat daar veel tijd, geld en moeite in gestoken wordt. Een donatie aan deze instanties zou dus erg op zijn plaats zijn (indien mogelijk natuurlijk). Of gewoon lid worden om de goede zaak te ondersteunen zou helemaal top zijn.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Ook zou het geweldig zijn als bestaande leden zich aanmelden om actief te worden want vele handen maken licht werk. En dat is er zat. Soms te veel door dit afbraakkabinet.

Blijf niet mokkend aan de kant staan. Stel een daad en toon je MOED. Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet.

Dat het TTIP verhaal momenteel erg leeft hebben wij in ieder geval aan den lijve ondervonden. De afgelopen dagen namen er namelijk opmerkelijk veel mensen een anti TTIP flyer van ons in ontvangst. Zowel jong als oud waren zeer geïnteresseerd. Je kunt wel stellen dat er onder alle lagen van de bevolking bezorgdheid heerst.

TTIP het Trojaanse paard

We moeten daarom met volle energie en man en macht TTIP Trojan horse tegengaan. Reden dat je ter promotie van de aanstaande demonstratie op 10 oktober steeds vaker het grote opblaasbare Trojaanse paard in steden ziet staan. Je haalt het binnen omdat het er mooi uitziet maar weet niet dat het dood en verderf gaat zaaien omdat de kwade verrassing onzichtbaar binnenin zit.

Is het daarom niet vreemd dat wij als tegenstanders van TTIP het verraderlijke paard in onze steden halen terwijl het juist op stal zou moeten staan. Achter slot en grendel. Denk daar maar eens over na.

Foto: SP Den Bosch / denbosch.sp.nl

Voor het voortbestaan van de democratie, onze vrijheid en menswaardigheid moeten we de egoïstische elite en multinationals voortdurend laten zien dat ze op het verkeerde paard aan het wedden zijn.

TEKEN DE PETITIE TEGEN TTIP

Strijdt mee!
Kom in actie door samen met andere Sp'ers, ondernemers en andere actiegroepen te demonstreren op de landelijke manifestatie

Zaterdag 10 oktober om 13.00 uur