Bossche draakjes hadden het koud

6 september 2015

Bossche draakjes hadden het koud

Foto: Marc Brink / bd.nl

In de regenachtige nacht van 25 aug. zijn de draakjes in de fontein en nog 25 andere standbeelden in den Bosch en Rosmalen onder het motto: “De zorg, trek het je aan” door een aantal leden van de SP Den Bosch aangekleed met een actie shirtje van de FNV waarop een oproep staat om op 12 september naar de demonstratie in Amsterdam te komen.

Deze ludieke actie heeft de plaatselijke krant gehaald en dat was nou precies de bedoeling want heel Nederland moet weten dat we de bezuinigingen (op de zorg) die vooral de onderlaag van de bevolking keihard treft helemaal zat zijn en het niet meer pikken.

De zorg is geen commercieel product en moet weer snel terugkeren naar de menselijke maat.

Een vermeldenswaardig feit is dat toen we in de schemering net bezig waren met het aankleden van de draakjes we toevallig bezoek kregen van een politiewagen. Een spannend moment……

Hebben ze het koud?

Het raampje werd opengedraaid en een agente vroeg ons wat we aan het doen waren “hebben ze het koud?” vroeg ze lachend. Nadat we het hadden toegelicht wensten ze ons veel succes en gingen er weer vandoor. “Wij staan ook in de kou”riep ze nog door het raampje na.

Was ik dus effe blij dat het meegaande dienders waren want zo`n 14 jaar geleden werd ik toen ik op de ladder stond en net bezig was met mijn spontaan gestarte eenmansactie om de tekst ”geen oorlog” op de gevel van het Brabants Dagblad (op het Emmaplein) te spuiten toevallig wel opgepakt.

Zodoende stond er dus “geen oor” op de gevel , ik een nacht in de cel en daarna € 150 armer, geen bericht in de krant en een week lang hebben passanten zich dus afgevraagd wat de betekenis van “geen oor” zou kunnen zijn. Waarom geen neus of lip?

Maar alle gekheid op een stokje , deze shirtjes actie op standbeelden was natuurlijk wel serieus bedoeld om zoveel mogelijk mensen op te roepen naar Amsterdam te komen. Want je handtekening voor een petitie zetten is goed maar door je aanwezigheid die handtekening kracht bij te zetten is vele malen beter.

Bezuinigingen spuugzat

Blijkbaar is een massale opkomst de enige manier waarop we dit sloopkabinet duidelijk kunnen maken dat we de bezuinigingen werkelijk spuugzat zijn.

Het artikel 'recht in de ogen’ is wat mij betreft ook erg toepasselijk. Dus laten we hopen dat het inderdaad een MASSALE opkomst wordt. Want het gaat hier niet alleen maar om de zorg maar om het feit dat mensen op alle fronten beetje bij beetje uitgekleed worden en uiteindelijk in de kou komen te staan.

Veel (Bossche) draakjes hebben het al koud

Zieke dieren worden in de natuur aan hun lot overgelaten! Wij zijn mensen. Zet je maximaal in voor: menswaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Heel de mens, stop brutopia!

Kom in actie en wij zorgen voor gratis busvervoer!

Bij voldoende aanmeldingen zorgt SP Den Bosch samen met de FNV voor een gratis bus vervoer naar Amsterdam.  phamerslag@tomaatnet.nl / phamerslag@sp.nl

Met kameraadschappelijke groet,

Luud