SP en andere linkse partijen stellen vragen over huurbelasting in ’s-Hertogenbosch

8 december 2012

SP, GroenLinks en PvdA maken zich grote zorgen over de ontwikkeling van de huren in ’s-Hertogenbosch. In een tijd dat veel huishoudens te maken krijgen met terugval in inkomen komt de regering met plannen voor een huurbelasting van honderden euro’s per woning die moet worden betaald uit extra huurverhogingen.

Daarbij gaat ook het systeem van maximale huurprijzen op de schop. Deze worden gekoppeld aan de waarde van koopwoningen. Omdat Den Bosch hoge woningprijzen heeft zien de drie fracties dat de huren wettelijk fors omhoog mogen.
Omdat de huren de belangrijkste inkomstenbron van corporaties is moet worden gevreesd dat de huren niet alleen omhoog kunnen gaan, maar ook daadwerkelijk zullen gaan. Niet alleen vanwege de extra belasting en heffingen maar ook om nieuwbouw en renovatie te kunnen betalen.
De fracties vragen daarom naar inzicht in de mogelijke en verwachte gevolgen voor de huren in ’s-Hertogenbosch en voor met corporaties gemaakte afspraken over het aantal goedkope en betaalbare woningen.
Huurders hebben meestal een lager of laag middeninkomen. De fracties vinden het onrechtvaardig dat juist van hen wordt gevraagd om via een forse nieuwe belasting de rijksbegroting op orde te brengen. Dit bovenop het feit dat de individuele huurtoeslag komend jaar fors daalt. Corporaties nemen nu al een groot deel van de kosten van de huurtoeslag voor hun rekening en betalen voor corporaties elders in het land die, mede door wanbeleid, in de problemen zijn gekomen. En rekenen dat vroeg of laat door in de huur.

Daarom zijn de volgende vragen gesteld aan het college van B&W:

1. Het voornemen is om de huidige systematiek van het woningwaarderingsstelsel met een maximaal redelijke huur los te laten en te vervangen door maximum huur ter hoogte van 4,5 % van de WOZ-waarde. Wat betekent dit voor onze stad: Hoeveel woningen krijgen een lagere, hoeveel een hogere maximale huurprijs, om welke bedragen gaat het en wat zijn de verschillen per buurt/wijk/corporatie?

2. Heeft u inzicht in de marge tussen de actueel gevraagde huur(som) en de maximaal mogelijke huur(som) in de oude en nieuwe systematiek?

3. Kunt u inzicht geven inde ontwikkeling van de goedkope en betaalbare voorraad sinds 2010?

4. Worden onder de nieuwe omstandigheden de gemaakte afspraken over (het aanbod in) de goedkope en betaalbare woningvoorraad gehandhaafd?

5. Huishoudens met inkomens boven € 33.000 respectievelijk € 45.000 krijgen te maken met extra huurverhogingen. Wat gebeurt er als deze huishoudens terugvallen in inkomen. Bent u bereid af te spreken dat de huur dan weer wordt verlaagd?

6. Woningen die bewoond worden door huishoudens met deze inkomens stijgen extra in prijs. Bent u voornemens af te spreken dat de woning na vertrek weer tegen de oorspronkelijke prijs wordt aangeboden?

7. De corporaties hebben de huurverhogingen enerzijds nodig om de nieuwe belasting en heffingen te voldoen, anderzijds voor investeringen in nieuwbouw, renovatie en energiebesparing. Heeft de gemeente mogelijkheden om via prestatieafspraken zorg te dragen voor een goed evenwicht tussen beide?

8. In het regeerakkoord staat dat de corporaties onder directe aansturing van gemeenten komen waarbij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners extra bevoegdheden krijgen. Welke bevoegdheden meent u vooral nodig te hebben om betaalbaarheid en nodige investeringen te garanderen?

SP Patty Hamerslag