SP fractie stelt schr. vragen inzake PSO

1 juli 2012

SP fractie stelt schr. vragen inzake PSO

Om de arbeidsparticipatie van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie te bevorderen heeft TNO samen met enkele reguliere en SW-bedrijven en de Stichting In Return Nederland de Prestatie Socialer Ondernemen ( PSO) ontwikkeld. De PSO meet de sociale bijdragen van bedrijven en organisaties en maakt deze zichtbaar.

De gemeente Apeldoorn gaat als eerste gemeente aan de slag met de PSO. Als de gemeente bedrijven zoekt voor een klus, zullen de bedrijven die zich aanbieden langs de meetlat komen te liggen om te kijken hoe sociaal ze zijn.

Bedrijven die veel mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt binnen hun gelederen hebben, scoren hoger op de ladder en kunnen zich op deze wijze onderscheiden in het kader van MVO People.

Gemeenten kunnen de PSO gebruiken in het kader van social return. Op die manier worden bedrijven gestimuleerd jonggehandicapten of bijstandsgerechtigden binnen boord te halen.

De SP is van mening dat de gemeente ’s-Hertogenbosch het voorbeeld van de gemeente Apeldoorn moet volgen en ook met de PSO aan de slag moet gaan.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft de SP de navolgende vragen:

1) Is het College op de hoogte van het bestaan van de PSO?
2) Is het College bereid om in ’s-Hertogenbosch ook met de PSO aan de slag te gaan? Zo ja, met ingang van wanneer?
3) Zo nee, waarom niet?

Ellen Pauel