Fractie stelt vragen over verhoging abonnementskosten Bieb

31 juli 2012

Fractie stelt vragen over verhoging abonnementskosten Bieb

In het Brabants Dagblad van vandaag is te lezen dat de Bibliotheek
’s-Hertogenbosch overweegt om de jaarlijkse abonnementskosten met € 5,00 tot 7,50 te verhogen. De Bibliotheek ziet zich hiertoe gedwongen omdat zij vanaf 2013 € 250.000 minder aan subsidie ontvangt van de gemeente.

De jaarlijkse abonnementskosten voor volwassenen zullen in 2013 dan rond de € 50,00 belopen. Landelijk gezien behoort de Bossche Bibliotheek nu al tot één van de duurste. Dan helemaal.

Voor de minder draagkrachtige Bosschenaren zou deze financiële drempel wel eens een reden kunnen zijn het relatief toch al dure abonnement stop te zetten. Voor de SP is dit onaanvaardbaar. De Bibliotheek moet voor iedereen toegankelijk zijn. Een aantal jaar geleden kon men voor de abonnementskosten nog een beroep doen op de Bijzondere Bijstand.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft raadslid Ellen Pauel de navolgende vragen aan het College gesteld:

1) Is het College bereid om de Bijzondere Bijstand uit te breiden voor (een deel van) de kosten van het abonnement voor de Bibliotheek?
2) Zo nee, welke mogelijkheid ziet het College dan om de minder draagkrachtigen in onze stad in deze tegemoet te komen?