Sp stelt vragen over huurverhoging voor “scheefwoners”

28 maart 2012

Sp stelt vragen over huurverhoging voor “scheefwoners”

Onderstaande vragen heeft de SP gestel;d aan het college van B&W.

In de berichtgeving van maandag 25 maart in het Brabands Dagblad “scheefwoners in beeld” geeft de directeur van woningbouwcorporatie Zayaz aan dat deze corporatie de gegevens van hun huurders via de belastingdienst heeft opgevraagd. Ook geeft de corporatie aan dat zij van plan zijn de huren van de mensen die meer dan € 43.000 bruto per jaar verdienen per 1 juli buiten de “normale” huurverhoging van 2,3%, met 5% willen gaan verhogen.
De nieuwe wet moet nog goedgekeurd worden door het parlement.

huurverhoging

Verschillende belangenorganisaties hebben aan de bel getrokken over dit wetsvoorstel.
De Woonbond heeft het over een “Gluurverhoging”. De privacy van de huurders is in het geding. En “De huurder moet mee betalen aan de kortingen van het rijk op de corporaties.”
Ook word het inkomen van een inwonend kind meegerekend en hebben ZZPers en kleine zelfstandigen wisselende inkomens, dat stuit enkele corporaties tegen de borst. "Dat past niet bij de verantwoordelijkheid van wooncorporaties om voor betaalbare huisvesting te zorgen.” Aldus de Directeur Desloover van de Brabantse corporatie Vieya. Ongeveer 50% van alle verhuurders geeft aan dat dit niet de manier is om scheefwonen tegen te gaan.
Daarnaast heeft de belastingdienst niet van alle huurders de juiste gegevens of ze ontbreken zelfs. Studenten doen vaak geen aangifte en er zijn veel huurders die niet ingeschreven staan bij de gemeente. Maar dit verklaart niet waarom er zoveel inkomensgegevens ontbreken.
Gemiddeld gaat het om 10% tot 15% maar bij sommige corporaties loopt dit op tot de 40% bij een enkele zelfs tot 75%. Daarmee komt het gelijkheidbeginsel in gevaar. Ook Aedes erkent dit probleem.
Naar aanleiding hiervan heeft de SP-fractie de volgende vragen:
1. Is het college het met de SP eens dat het op zijn zachtst gezegd vreemd is dat Zayaz vooruitlopend op goedkeuring door het parlement en de wetgeving, inkomensgegevens van hun huurders opgevraagd heeft? Zo nee waarom niet?
2. Is het college het met de SP eens dat de privacy van de huurders en het gelijkheidbeginsel hiermee in het geding komt? Zo nee waarom niet?
Brabant wonen heeft aangegeven dat zij voor als nog geen actie ondernemen.
3. Is het college het met de SP eens dat de corporaties in den Bosch gezamenlijk één beleid moeten voeren? Zo nee waarom niet?
De investeringsmogelijkheden van de corporaties staan al onder druk.
De corporaties hebben deze huurverhoging nodig om de heffing van 600miljoen euro die het rijk oplegt te kunnen betalen, aldus Aedes. Deze heffing is bedoeld om de corporaties mee te laten betalen aan de huurtoeslag.
4. Is het college het met de SP eens dat de iets draagkrachtigere huurder niet mee moet betalen aan de huurtoeslag van zijn buurman? Zo nee, waarom niet?
Er zijn amper uitwijkmogelijkheden voor deze groep huurders. In de particuliere huur is onvoldoende aanbod en kopen is voor deze groep geen optie. Daarnaast heeft het verhuren aan de wat draagkrachtigere huurder ook één groot voordeel. Hiermee is er nog enige mate van differentiatie binnen een wijk of buurt.
5. Is het college het met de SP eens dat er nauwelijks alternatieven zijn voor deze huurders?
6. Zo nee, is het college het dan met de SP eens dat als deze mensen dan verhuizen naar een duurdere woning de differentiatie binnen een wijk, die al jaren nagestreefd word door de Bossche corporaties en politiek, hiermee onder druk komt te staan?
Door de verhoging van de huur zullen sociale huurwoningen nu of binnen enkele jaren boven de huurtoeslag grens uit komen. De totale voorraad sociale huurwoningen neemt hiermee af.
7. Wordt de huur, bij verlating van de woning door de “scheefwoners” weer teruggebracht tot “normale” proporties en zal de woning weer een sociale huurwoning worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, gaat het college dit vastleggen in de prestatieafspraken?

Met vriendelijke groet,
Namens de SP-fractie