De sociale kracht van de stad

9 februari 2012

De sociale kracht van de stad

Op 28 februari 2012 wordt het raadsvoostel 'De sociale kracht van de stad' behandeld. In dit voorstel worden de sociale lijnen uitgezet voor de komende 10 jaren. Op woensdag 15 februari 2012 was de bespreking hiervan in de commissie. Raadslid Ellen Pauel heeft namens de SP hierover het volgende ingebracht.

Voorzitter, de benaming van het raadsvoorstel “de sociale kracht van de stad” geeft goede hoop, echter valse hoop zou een betere benaming zijn nu het wat de SP betreft een kil en asociaal stuk betreft , waarin menselijkheid en een sociaal gezicht de leidraad had moeten zijn.
We schrokken niet alleen van de inhoud maar ook van de toonzetting, zoals valt te lezen: “we een sterke neiging hebben tot problematisering”, “een toename van ‘bijzondere’ gevallen”, “veel arbeidsongeschikten”, “veel zorgleerlingen” etc. Alsof mensen het er om doen om arbeidsongeschikt te worden of zorgleerling te worden. Kwetsbare groepen worden hier weggezet als “zeurkousen”. Het ontbreekt er nog maar aan dat er gezegd wordt : “eigen schuld dikke bult”. Ik had er niet verbaasd van opgekeken.
Hier past slechts één kwalificatie : Apekool!
Ik lees ook “dat we leven in een tijd waarin de zelfredzaamheid van het individu centraal staat “, en “dat solidariteit in onze samenleving een voornamelijk van overheidswege gefinancierd systeem is geworden”, en dat “de rol van de overheid bescheidener wordt”.Hoe verzin je het?! Juist via de politiek bepalen mensen in wat voor samenleving ze willen leven. Hoe we publieke diensten organiseren, welke regels we elkaar stellen en welke waarden we samen uitdragen. En wij zijn degenen die daaraan invulling behoren te geven. Dáárvoor zitten wij hier. Daarvoor hebben wij mandaat!
De inhoud van het stuk is een verlengstuk van het beleid van de landelijke overheid: een terugtrekkende overheid, afbraak van sociale voorzieningen en alles overlaten aan of liever gezegd afschuiven op de eigen verantwoordelijkheid. Want dat is waar het stuk om draait: eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor zullen steeds meer mensen buiten de boot vallen, en dan doel ik op die groepen van 5% en 15% uit de piramide , deze groepen zullen groter worden. Denk alleen maar aan de stapelingen van bezuinigingen waarmee ze te maken krijgen. Alleen door goede sociale voorzieningen kunnen we voorkomen dat deze mensen buiten de boot vallen en dat er een verdere tweedeling in de maatschappij ontstaat.
Nergens wordt gesproken over “reparatiemogelijkheden” . In Amsterdam zijn ze van plan een Amsterdams pgb in te voeren. Overweegt het College dit ook te doen in Den Bosch? Zo niet dan roep ik hen vanaf deze plaats op om dat voorbeeld te volgen. Op te komen voor haar kwetsbare burgers en in woord en daad laten zien dat ’s-Hertogenbosch niet alleen aantrekkelijk is voor toeristen en winkelend publiek maar ook voor de minder bedeelde Bosschenaar.
In dit stuk wordt uitgegaan van de visie “Stadskracht”. Voor deze visie heeft de SP niet gekozen, wij geloven niet in een terugtrekkende overheid, integendeel. Wij zijn voor een zorgzame overheid. Zorgzaam voor hen die buiten hun schuld in de problemen zijn gekomen. Die part noch deel hebben aan de economische malaise en wier bankencrisis vooral bestaat uit de deplorabele staat van hun zitmeubilair. Oorspronkelijk afkomstig van de Kringloopwinkel.
Ik ga niet dieper in op de 3 transities die ons te wachten staan, ik denk dat ons standpunt in deze helder is: wij zijn mordicus tegen deze kille bezuinigingen.
Ik ben nog wel benieuwd naar de bijdragen van de linkse partijen in dit college. Het kan wat de SP betreft niet zo zijn dat zij zich herkennen in het raadsvoorstel. Mag ik hen van harte uitnodigen om op dit punt vandaag kleur te bekennen. Onlangs stonden wij nog samen in Nijmegen. Hoe staan wij vandaag hier?
Tot slot nog dit: In landen met veel sociale zekerheid, goede publieke voorzieningen en veel overheidsinvesteringen zijn mensen gelukkiger en beter in staat om voor zichzelf en anderen te zorgen. Dat is ook de samenleving die de meeste Nederlanders willen. Gelukkig, gezien de peilingen, zien veel mensen dit nu zo. Nu nog het gemeentebestuur van deze stad.