Fractie stelt vragen over digipanel m.b.t. Theater aan de Parade

14 juni 2011

Fractie stelt vragen over digipanel m.b.t. Theater aan de Parade

Onlangs heeft er een Digipanel plaatsgevonden over het Theater aan de Parade. De resultaten hiervan worden gebruikt als ondersteuning van de besluitvorming door de gemeenteraad over de toekomst van het Theater aan de Parade.
Raadslid Ellen Pauel is van mening dat de panelleden, gezien de vraagstelling, geen juiste afweging kunnen maken en heeft hierover dan ook
vragen gesteld aan het college.

Aan het Digipanel zijn drie scenario’s voorgelegd voor het toekomstig theater:
Bij scenario 1 beschikt het nieuwe theater over één grote zaal inclusief moderne theatertechniek. Er ontstaat een kleinere diversiteit in aanbod. Het theater krijgt een regionale functie.
Bij scenario 2 beschikt het nieuwe theater over één grote zaal en één middelgrote zaal, beide inclusief moderne theatertechniek. Het theater krijgt een regionale functie.
Bij scenario 3 wordt ingezet op het opknappen van het huidige Theater aan de Parade en blijven de huidige zalen bestaan. Er is geen grootschalig aanbod, maar wel diversiteit in kleinere en middelgrote voorstellingen. Het theater heeft geen regionale functie.
Vóórdat het Digipanel werd ingezet, werden de vragen voorgelegd aan de fractievoorzitters van alle Bossche politieke partijen. De SP heeft hierop de opmerking gemaakt dat bij de scenario’s een kostenplaatje behoort, zodat de panelleden een juiste afweging kunnen maken.
Dit is helaas niet gehonoreerd.
Deze scenario’s zijn dan ook voorgelegd zonder een kostenplaatje. Het verwondert de SP dan ook niet dat bijna 8 op de 10 mensen voor scenario 2 hebben gekozen. Als een willekeurig burger de vraag krijgt voorgelegd of hij/zij een nieuwe auto of een occasion wenst te krijgen laat het antwoord zich ook raden.

De SP heeft in dit verband de navolgende vragen aan het College:

1) Is het College het met de SP eens dat de geschetste scenario’s zonder kostenplaatje zonder betekenis zijn?
2) Zo nee, waarom niet?
3) Is het College bereid om de vragen voor het Digipanel voortaan visie vooraf aan de fractievoorzitters voor te leggen en zonodig aan de hand van gemaakte opmerkingen de vragen aan te passen?