Fractie SP stelt vragen over bezuinigingen op speciaal onderwijs

22 maart 2011

Fractie SP stelt vragen over bezuinigingen op speciaal onderwijs

Het kabinet heeft plannen om € 300 miljoen te bezuinigen op het speciaal onderwijs. Bossche kinderen en jongeren met een leerprobleem of handicap zullen daardoor niet meer het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben. Bovendien vallen er massa-ontslagen bij de scholen.
Als voorbeeld: de Herman Broerenschool. Deze school is een ZML-school voor Zeer Moeilijk Lerenden. Op deze school zullen ten gevolge van de bezuinigingen gedwongen ontslagen vallen en de klassen groter worden, dit laatste zal resulteren in verslechtering van de onderwijskwaliteit. Dit heeft grote gevolgen voor de kwetsbaarsten in het onderwijs.
De SP vindt dit een verontrustende ontwikkeling en raadslid Ellen Pauel heeft de navolgende vragen aan het college:

1) Is het college bereid en in staat om te voorkomen dat Bossche jongeren, die door deze maatregelen niet meer de juiste begeleiding krijgen, voortijdig de school verlaten? Zo nee, waarom niet?
2) Bent u bereid om samen met de scholen en schoolbesturen in kaart te brengen op welke manier (en) de noodzakelijke zorg voor deze kinderen kan en moet worden geregeld nu de scholen veel minder middelen en mensen krijgen om passend onderwijs te kunnen bieden? Zo nee, waarom niet?
3) Bent u bereid om samen met de scholen en schoolbesturen in kaart te brengen op welke gemeentelijke voorzieningen ( bijv. WMO) bedoelde leerlingen aanspraak kunnen en moeten gaan maken om hetzelfde niveau van passend onderwijs te krijgen/houden? Zo nee, waarom niet?
4) Kunt u daar een ( voorlopig) kostenplaatje bij maken?
5) Indien de kabinetsplannen doorgaan zullen er gedwongen ontslagen vallen. Kan het college aangeven hoeveel werkzoekenden er dan bij komen in ’s-Hertogenbosch ?
6) Is het college bereid om, eventueel met andere (Brabantse) gemeenten en/of in VNG-verband, een brandbrief te sturen naar de minister van onderwijs met de hierboven gevraagde gegevens als bewijs dat de bezuinigingsplannen van dit kabinet niet zo’n goede besparing is als wordt gedacht? ( los van het feit van het menselijk leed) Zo nee, waarom niet?